ولسی جرگه رئیس عمومی امنیت ملی را جهت استجواب به جلسه عمومی فرا خواند

ولسی جرگه افغانستان رئیس عمومی امنیت ملی را جهت استجواب به جلسه عمومی این جرگه فرا خواند.

افزایش ناامنی‌های اخیر در برخی ولایات کشور پای رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان را به جلسه استجوابیه ولسی جرگه کشاند.

اعضای ولسی جرگه روز شنبه «۱۸ حمل ۱۳۹۷» در جلسه استجوابیه این جرگه از وضعیت امنیتی در کشور ابراز نگرانی کردند.

لالی حمیدزی عضو کمیسیون امنیت داخلی گفت، در افغانستان گروه‌های مختلف تروریستی فعالیت می‌کنند، ولی مشخص نسیت که دولت افغانستان با کدام یک از این گروه‌ها صلح می‌نماید.

لالی حمیدزی

او افزود:

"۲۱ گروه تروریستی است، ما با کدام یک از این گروه‌ها صلح می‌کنیم، مسئله دوم این است که در دو ماه گذشته حملات شدید انتحاری در ولایات مختلف کشور مانند کابل، هلمند، ولایات شمالی، دشت ارچی کندز و مسئله کانتیننتال نگران کننده است."

برخی اعضای ولسی جرگه انتقاد کرده که نهادی‌های کشفی و استخباراتی به‌خاطر جلوگیری از حملات انتحاری و انفجاری سهل انگاری می‌کنند.

افزایش ناامنی‌ها در کابل و برخی ولایات دیگر، موجودیت افراد مسلح غیر مسئول در برخی شاهراه‌ها، قتل، دزدی، کم بودن تجهیزات و پرسونل در برخی ولایات از موارد اند که نگرانی اعضای ولسی جرگه را برانگیخته است.

اما بنابر درخواست معصوم استانکزی رئیس عمومی امنیت ملی جلسه سری اعلام نشد و ما نتوانستیم تا برای این همه پرسش از رئیس عمومی امنیت ملی پاسخ بیگریم.

بنابر درخواست معصوم استانکزی رئیس عمومی امنیت ملی جلسه سری اعلام نشد

ولی قبل از این مسئولین ارگان‌های امنیتی بارها گفته اند که آنان به وجه احسن مسئولیت های‌شان را انجام داده‌اند اما میزان تهدیدات بسیار بلند است و بعضاً آنان نمی‌توانند تا از برخی حملات جلوگیری نمایند.

در قسمت صلح با مخالفین مسلح هم مسئولین حکومتی گفته اند که هر مخالف مسلح افغان که قانون اساسی را بپذیرد و سلاح‌اش را به زمین بگذارد، حکومت افغانستان آماده‌است تا زمینه ادغام وی فراهم سازد.

از سوی هم کابل خان تدبیر یک‌تن از کارشناسان امنیتی در رابطه به سری ساختن جلسات استجوابیه ولسی جرگه می‌گویند، مردم باید بدانند که به سطح بزرگ مشکلات امنیتی چه است.

کابل خان تدبیر

او افزود:

"اسرار نظامی باید میان افراد مشخص و قابل اعتماد مطرح شود اما زمانی‌که صحبت‌ها بزرگ می‌باشد و مطبوعات حضور داشته می‌باشند به نظر من رازها اکثراً از سوی برخی اعضای ولسی جرگه افشا می شود نه از طرف مطبوعات."

اما آقای تدبیر می‌گوید، در گذشته اظهارات مسئولین امنیتی در رابطه به وخامت اوضاع قناعت مردم و اعضای شورای ملی را فراهم نتواسته است، وی می‌گوید که باید به مردم معلومات درست داده شود.

گزارش: فرشته ندا