کروخیل: ۲۰ دیپلومات افغان به کشور برنگشته و در کانادا درخواست پناهنده‌گی داده‌اند

سفیر افغانستان در کانادا می‌گوید، از سال ۲۰۰۲ به این‌سو بیش از ۲۰ دیپلومات افغان با خانواده‌های‌ شان به کشور برنگشته و در کانادا درخواست پناهنده‌گی سیاسی داده‌اند.

شینکی کروخیل سفیر افغانستان در کانادا در مصاحبه با رادیو آزادی می‌گوید، از سال ۲۰۰۲ به این‌سو چهار سفیر و ۹ دیپلومات افغان به کشور برگشته اند و بیش از ۲۰ تن دیگر همراه با خانواده‌های شان در کانادا باقی مانده‌اند.

خانم کروخیل گفت، در لیست پناهنده‌گان سیاسی نام سرپرست سفیر پیشین نیز شامل است که در ماه دسمبر سال ۲۰۱۶ وظیفه‌اش به پایان رسیده و هنوز هم در کانادا زنده‌گی می‌کند.

او افزود:

"چهار تن از سفیران ما که تابعیت کشور‌های دیگر را هم داشتند در کانادا باقی نماندند، یک جنرال قونسل دوباره برگشته و چهار دیپلومات دیگر هم افغانستان آمده‌اند، بقیه دیپلومات‌ها به کشور برنگشته اند، ارقام دقیق در این باره در اختیار من نیست، اما تا جایی که من معلومات دارم از سال ۲۰۰۲ به این‌سو بیش از ۲۰ دیپلومات افغان با خانواده‌های‌ شان در کانادا باقی مانده و پناهنده‌گی سیاسی گرفته اند."

به‌گفته خانم کروخیل، این کار حیثیت دیپلوماتان افغان را صدمه می‌رساند و باید وزارت امور خارجه در این باره بررسی جدی کند.

وی همچنان گفت، سال گذشته کانادا تصمیم گرفت که دیگر به خانواده دیپلوماتان افغان ویزه ندهند.

درخواست پناهنده‌گی سیاسی از سوی دیپلوماتان افغان در شماری از کشور‌های خارجی از سال‌ها به این‌سو حکومت را به چالش کشانده است.

وزارت خارجه افغانستان هم پذیرفته‌است که شماری از دیپلوماتان افغان در برخی کشور‌های خارجی تقاضای پناهنده‌گی سیاسی را کرده‌اند.

سال گذشته هم شماری از رسانه‌ها گزارش دادند که ده‌ها دیپلومات افغان پس از پایان مأموریت به کشور‌ شان برنگشته اند، وزارت خارجه هم گفته بود که در ۱۵ سال گذشته ۲۰۳ دیپلومات افغان پس از ختم مأموریت‌شان وظیفه ترک کرده‌اند، نه این‌که به کشور برگشت نکرده باشند.

ده‌ها دیپلومات افغان پس از پایان مأموریت به کشور‌شان برنگشته اند.

هم‌اکنون افغانستان در بیش از ۷۰ کشور نماینده‌گی سیاسی دارد.

روز گذشته، رئیس کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه افغانستان ادعا کرد که شماری از دیپلومات‌های افغان سند فراغت مکتب را ندارند و بر اساس شناخت و روابط با مقام‌های حکومتی به خصوص وزارت خارجه تعیین شده‌اند.

شماری از دیپلوماتان پیشین نیز به این مسئله اشاره گرفته و گفته اند کسانی‌که بر اساس روابط به کار گماشته شدند با استفاده از موقع و هراس از بی‌کار شدن در افغانستان، تقاضای پناهنده‌گی سیاسی را کرده‌اند.

انتظار خادم کارشناس بین‌المللی از عواملی سخن می‌زند که دیپلومات‌های افغان در زمان مأموریت‌شان خواستار پناهنده‌گی سیاسی می‌شوند.

انتظار خادم

او افزود:

"دیپلوماتان که آنجا باقی می‌مانند، اصلاً با افغانستان و منافع ملی دشمنی می‌کنند، خواسته‌های ملت را قربانی خواسته‌های شخصی‌شان می‌کنند و وقتی‌که آنجا باقی می‌مانند، صدمه بزرگ به سیاست خارجی افغانستان وارد می‌شود."

به‌گفته آقای خادم، حکومت در انتخاب دیپلوماتان و تعهد‌ شان به کشور باید توجه جدی داشته باشند.

وی همچنان گفت، به‌خاطر جلوگیری از چنین قضایا باید ضمانت‌های قوی از این دیپلوماتان اخذ شود.

گزارش: نورالله شایان