وزارت مالیه: "صندوق بازسازی افغانستان" نمونۀ خوب برای سایر کشورهاست

وزارت مالیه افغانستان (ARTF) یا "صندوق بازسازی افغانستان" را یک میکانیزم مهم و شفاف خوانده می‌گوید، این صندوق در جهان نظیر ندارد و یک نمونۀ خوب برای سایر کشورهای جهان محسوب می‌شود.

خالد پاینده معین مالی وزارت مالیۀ افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"تا جایی‌که ما می‌بینیم (ARTF) یکی از میکانیزم‌های بسیار شفاف و مهم است، صندوقی به بزرگی آن در جهان وجود ندارد و یک نمونۀ خوب برای سایر کشورهای جهان بوده‌است."

این در حالیست که در گزارش اخیر ادارۀ سرمفتش خاص ایالات متحدۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) گفته شده‌است، به دلیل عدم موجودیت شفافیت، محاسبه و کنترول بانک جهانی نمی‌تواند تأثیر "صندوق بازسازی افغانستان" یا (ARTF) را بر رشد اقتصادی این کشور مشخص کند.

بر اساس گزارش اخیر ادارۀ سیگار، از سال ۲۰۰۲ میلادی تا اکنون ۳۴ کشور کمک کنندۀ جهان به همکاری بانک جهانی حدود ۱۰ میلیارد دالر را به صندوق بازسازی افغانستان پرداخته‌اند.

ایالات متحدۀ امریکا حدود سه میلیارد دالر یعنی بیشترین کمک را به این صندوق کرده‌است.

در حال حاضر حدود ۴۰ درصد مصارف حکومت افغانستان در بخش ملکی از این صندوق پرداخته می‌شود.

در گزارش اخیر ادارۀ سیگار گفته شده‌است، هرچند بانک جهانی می‌داند که در برخی پُست‌های دولت افغانستان کارمند وجود ندارد، اما در اسناد، معاش آن‌ها حواله شده‌، باز هم معلوم نیست که به چه تعداد از کارمندان دولت معاش رسیده‌است.

بانک جهانی با آن‌که از این گزارش ادارۀ سرمفتش خاص ایالات متحدۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) استقبال کرده، اما می‌گوید، اکثر یافته‌های این گزارش روایتی بوده، در آن تدابیری در نظر گرفته نشده که در زمینۀ گزارش‌دهی از چگونگی این مصارف اتخاذ شده‌است.

بانک جهانی می‌گوید، با نتایج این پروژه برخورد مسلکی و عملگرا داشته، در جریان تطبیق آن بر اساس شرایط مشخص تدابیر مناسب اتخاذ شده‌است.

خالد پاینده معین مالی وزارت مالیۀ افغانستان نیز با اشاره به میکانیزم حسابدهی صندوق بازسازی افغانستان می‌گوید:

"(ARTF) از خود میکانیزم بسیار قوی حسابدهی هم دارد. از مصارف طوری نظارت می‌شود که از هر جا نمونه برداری کرده، حتی اگر پول‌ها در جایی‌که گفته شده بود مصرف نشده باشد، دولت مجبور است تا دوباره آن را به این صندوق بپردازد."

در یک اعلامیۀ بانک جهانی گفته شده‌است که به دستآوردهای ملموس که به کمک"صندوق بازسازی افغانستان" یا (ARTF) در ۱۵ سال گذشته در افغانستان حاصل شده، افتخار کرده و به مساعدت‎ها در زمینه بهبود دسترسی به خدمات صحی و آموزش، انکشاف زیربناهای روستایی و بهبود حاصلات و درآمد زارعین ادامه خواهد داد.