شماری از اعضای شورای ملی: ناتو به‌جای جنگ باید به تأمین صلح تمرکز کند

شماری از اعضای شورای ملی می‌گویند که ناتو به‌جای جنگ باید به تأمین صلح در افغانستان تمرکز کند.

برخی از اعضای شورای ملی افغانستان انتظار دارند، تصامیمی که در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو اتخاذ می‌شوند، بر وضعیت عمومی این کشور تأثیرات مثبت داشته باشد.

هاشم الکوزی رئیس کمیسیون دفاعی و امور امنیتی مشرانو جرگه روز پنجشنبه «۰۶ ثور ۱۳۹۷» می‌گوید که کشورهای عضو ناتو باید از طریق تمرکز بر صلح به ختم جنگ در افغانستان کمک نمایند.

هاشم الکوزی

او افزود:

"جنگ راه حل نیست، ما می‌گوییم که آنان باید نیرو های بیشتر به افغانستان نفرستند، بلکه برای پایان جنگ و تأمین صلح با افغان‌ها همکاری کنند."

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو که در آن در باره صلح و جنگ در افغانستان نیز بحث می‌شود، در حالی در بروکسل پایتخت بلجیم برگزار می‌شود که نمایندۀ حکومت این کشور در آن حضور ندارد.

یک منبع معتبر حکومتی افغانستان می‌گوید که در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو افغانستان دعوت نشده‌است.

در این حال خبرنگار اعزامی رادیو آزادی به نقل از مقامات ناتو از بروکسل گزارش می‌دهد که در این نشست ناتو صرف وزرای خارجه کشورهای عضو این پیمان دعوت شده‌اند.

در این نشست ناتو صرف وزرای خارجه کشورهای عضو این پیمان دعوت شده‌اند.

بر اساس معلومات خبرنگار رادیو ازادی حضور نمایندۀ حکومت افغانستان در این نشست از قبل شامل اجندا نبوده‌است.

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو فردا در بروکسل برگزار می‌گردد و دو روز ادامه خواهد داشت.

انتظار می‌رود که در این نشست در خصوص جنگ و صلح افغانستان بحث‌های گسترده صورت گیرد.

پیرز کزالی معاون سخنگوی ناتو به رادیو آزادی گفته‌است که این پیمان به‌خاطر سرکوب تروریستان و خودکفایی نیرو های امنیتی افغان متعهد به افزایش کمک‌هایش با این نیروهاست.

درین حال علی اکبر قاسمی معاون کمیسیون دفاعی ولسی جرگه می‌گوید، طوری که لازم بود ناتو از نیرو های امنیتی افغان پشتیبانی نکرده‌است.

به‌گفته او:

"این درست است که آنان می‌گویند ما از مردم افغانستان حمایت می‌کنیم، اما به شکل که آنان در گذشته از نیرو های امنیتی افغان پشتیبانی کرده اند مؤثر نبوده‌است. به همین خاطر مردم افغانستان بالای ناتو بی‌باور شده‌اند."

حالا دیده شود که در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در عدم حضورداشت نمایندۀ حکومت افغانستان چه تصامیمی در رابطه به صلح و جنگ این کشور اتخاذ خواهد شد.

اما آقای قاسمی می‌گوید که اگر ناتو واقعاً اراده ختم جنگ و تقویت نیرو های امنیتی افغان را دارد باید در پایان جنگ و تأمین صلح در این کشور نقش مهم و اساسی را ایفأ کند.

گزارش: نسیم شفق