وزیران خارجۀ ناتو فردا جمعه در مورد صلح در افغانستان بحث می‌کنند

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو گفت که وزیران خارجۀ ناتو فردا جمعه در مورد صلح و آشتی در افغانستان بحث می‌کنند.

او که در آستانۀ این نشست به روز پنجشنبه «۰۶ ثور ‍۱۳۹۷» در بروکسل پایتخت بلجیم با خبرنگاران صحبت می‌کرد، بیشتر گفت:

"ما در بارۀ چشم‌انداز صلح و آشتی تمرکز خواهیم کرد. ما از پیشنهاد بی‌سابقۀ رئیس جمهور غنی در مورد مذاکرات صلح با طالبان استقبال می‌کنیم. ناتو به ایجاد زمینه برای تحقق این امر کمک کرده‌است و ما تعهد خود را تجدید کرده‌ایم که افزایش نیرو و حمایت مالی را دربر می‌گیرد."

ینس ستولتنبرگ

ستولتنبرگ افزود که مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد.

مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد.

یک روز پیش ازین اظهارات، طالبان عملیات بهاری‌شان را زیر نام خندق آغاز کردند.

در اعلامیۀ آنلاین صبح چهارشنبه گروه طالبان آمده است که آنان عمدتاً بر حمله بالای امریکایان تمرکز خواهند کرد و در گام بعدی حامیان داخلی‌شان را هدف قرار خواهند داد.

تا اعلام عملیات خندق، بسیاری‌ها در افغانستان به این باور بودند که طالبان در مورد بستۀ پیشنهادی صلح که در ۲۸ ماه فبروری از سوی محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پیشکش شد، سکوت اختیار کرده‌اند.

ستولتنبرگ همچنین برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را در افغانستان مهم خواند و افزود ناتو تلاش دارد تا این اطمینان حاصل شود که انتخابات پیشرو در یک فضای امن و مصون برگزار شود.

در بحث‌های وزیران خارجۀ ناتو پیرامون افغانستان قرار است فردا جمعه جنرال جان نیکلسن فرمانده مأموریت حمایت قاطع و نیز کورنیلوس سیمرمن نمایندۀ ارشد ملکی ناتو برای افغانستان اشتراک کنند.

در حال حاضر، ناتو و شرکایش بیش از ۱۵ هزار نیرو در افغانستان دارند که عمدتاً سرگرم آموزش، مشوره دهی و کمک با نیرو های افغان هستند.