قول اردوی شاهین:۲۰ قریه ولسوالی چهاربولک بلخ از وجود مخالفین پاکسازی شدند

مقامات قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال افغانستان می‌گویند که در جریان یک حمله هوایی قوت‌های امریکایی در بلخ، ده‌ها طالب کشته شدند.

به گفته مقامات قول اردوی شاهین، این حمله بر دوام عملیات "ولید پنج ۵" در ولسوالی چهار بولک بلخ صورت گرفته‌است.

عملیات "ولید ۵" از یک هفته به این‌سو در ولسوالی‌های چهاربولک و چمتال آغاز شده که تا اکنون در نتیجه آن دست کم ۷۰ طالب مسلح کشته و ده‌ها تن دیگر مجروح شده‌اند.

حنیف رضایی سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین در صحبت با رادیو آزادی گفت که این تعداد مخالفین در جریان عملیات مشترک پولیس و اردوی ملی در مناطق کوشکک و البرز ولسوالی‌های چهاربولک و چمتال بلخ کشته شدند.

به گفته رضایی، ۳۴ تن از مخالفین در نتیجه عملیات‌ زمینی و ۳۵ تن دیگر شب گذشته در نتیجه عملیات‌ نیروهای کماندوی افغان و نیروهای امریکایی در منطقه ارزن کار ولسوالی چهاربولک از بین رفتند.

آقای رضایی در رابطه گفت:
"از هفته گذشته تا اکنون در چهاربولک عملیات ولید ۵ جریان دارد، نیروهای امریکایی یک تجمع شورشیان را مورد هدف هوایی بمب قرار داد. تا کنون بیش از ۲۰ قریه از وجود هراس افگنان در این ولسوالی پاکسازی شده‌است."

سخنگوی قول اردوی شاهین می‌گوید که در میان مخالفین کشته شده دو تن از قوماندانان این گروه برای ولایات بلخ و جوزجان نیز شامل اند.

با این حال اعضای شورای ولایتی بلخ مدعی اند که با آغاز پروسه ثبت نام رأی‌دهنده‌گان طالبان مسلح دست به ایجاد نا امنی در برخی از نقاط بلخ زده‌اند تا این روند را مختل کنند.

هاشم عظیمی یک عضو شورای ولایتی بلخ می‌گوید که نا امنی‌های موجود در چهاربولک صد‌ها خانواده را مجبور به ترک مناطق اصلی‌شان کرده و اگر ساحات مذکور هر چه زودتر امن نگردند، افراد بی‌جا شده از برخی نقاط چهاربولک از پروسه ثبت نام رأ‌ی‌دهند‌ه‌گان برای انتخابات محروم خواهند شد.

آقای عظیمی در رابطه گفت:

"به یقین اگر ساحاتی‌که در آن عملیات جریان دارد، به موقع امن نگردد مردم نمی‌توانند در این پروسه اشتراک کنند و از اخذ کارت رأی‌دهی محروم می‌شوند."

در حالی مقامات قول اردوی شاهین در از کشته و مجروح شدن نزدیک به ۷۰ طالب مسلح در جریان عملیات "ولید ۵" در بلخ خبر می‌دهند که ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز ادعا می‌کند در حملات طالبان بر نیروهای امنیتی افغان در چهاربولک بیش از ده سرباز دولتی به شمول دو مقام امنیتی این ولسوالی کشته شده‌اند.

مجیب الرحمن حبیب زی