عبدالله: تعهدات حکومت در خصوص مصونیت خبرنگاران حتماً عملی خواهد شد

رئیس اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید، تعهدات حکومت در خصوص مصونیت خبرنگاران حتماً عملی خواهد شد.

رئیس اجرائیه افغانستان می‌گوید با وجود پیشنهاد صلح از سوی حکومت، دوام جنگ توسط طالبان مسلح، فرصت کشتار افغان‌ها را به دیگر گروه‌های تروریستی فراهم کرده‌است.

عبدالله عبدالله روز چهارشنبه «۱۲ ثور ۱۳۹۷» در نشستی به پیشواز از روز جهانی مطبوعات در کابل گفت که آزادی بیان حق مردم بوده و هیچ‌کسی این حق را صلب کرده نمی‌تواند.

او افزود:

"ما همه باید این را بپذیریم که در برابر ملت ملامت هستیم، چیزی که در کمیته مصونیت در مورد آن وعده داده شده من درعملی کردن آن اطمینان می‌دهم. ما از قربانی خبرنگاران و رسانه‌ها قدردانی می‌کنیم که با وجود مشکلات زیاد از سنگر شان عقب نرفته‌اند."

از روز جهانی مطبوعات در حالی تجلیل می‌شود که در دو حمله روز دوشنبه در کابل به شمول ۹ خبرنگار ۲۹ تن کشته و بیش از پنجاه تن زخمی شدند.

در جمع خبرنگاران کشته شده سه خبرنگار رادیو آزادی سباوون کاکړ، عبادالله حانزی و فرشته محرم درانۍ نیز شامل اند.

Your browser doesn’t support HTML5

صدای عبادالله حنانزی خبرنگار جوان برای همیش خاموش شد

Your browser doesn’t support HTML5

سباوون کاکر یک روز پیش از پنجمین سال کارش در رادیو آزادی شهید شد

هرچند حکومت از اقدامات ویژه برای مصئونیت خبرنگاران حرف می‌زند اما صدیق الله توحیدی مسئول بخش دادخواهی کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان می‌گوید که دیگر خبرنگاران به تعهدات حکومت اعتماد نمی‌کند.

آقای توحیدی در این نشست همچنان گفت که حکومت در کنار تامین امنیت خبرنگاران در خصوص حمایت آنان نیز کوتاه آمده‌‌است.

صدیق‌الله توحیدی

او افزود:

"به ضعف نهادهای امنیتی حکومت افغانستان انگشت بگذارید و به آن عده خانواده‌های که بجز از یک نان آور هیچ امیدی نداشتن و در حمله انتحاری به شهادت رسیدند به آنان رسیده‌گی کنید هیچ جای متأسفانه به ابراز خوشی نمانده‌است."

در پیام رئیس جمهور محمد اشرف غنی در این نشست از بین بُردن خبرنگاران جنایت جنگی عنوان شده و تاکید شد که تروریستان نمی‌توانند با چنین حملات صدای ملت را خاموش کنند.

گزارش: نصرت پارسا