باشنده‌گان قوش تپه و درزاب: اگر امنیت تأمین نشود در انتخابات شرکت نمی‌کنیم

شماری از نماینده‌گان مردم ولسوالی‌های قوش تپه و درزاب ولایت جوزجان به حکومت هشدار می‌دهند در صورتی‌که بخاطر تأمین امنیت این دو ولسوالی به شکل جدی اقدام نشود آن‌ها در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها شرکت نخواهند کرد.

این نماینده‌گان درزاب و قوش می‌گویند، در حالی‌که ثبت نام رأی‌دهنده‌گان در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان مانند دیگر شهرهای افغانستان از ۲۵ حمل آغاز گردیده و کار آن نورمال به پیش می‌رود و به تعقیب آن مراکز ثبت نام در ولسوالی‌ها نیز آغاز می‌گردد، ضرور است تا آن وقت امنیت ولسوالی‌های نا امن گرفته شود.

به گفته آن‌ها در غیر آن آغاز کار مراکز ثبت نام در ولسوالی‌های قوش تپه و درزاب نا ممکن است:

" نام من بایمراد غازی است یکتن از باشنده‎گان ولسوالی درزاب استم، بالای ما مردم درزاب و قوش تپه چنین حالت آمده که نه آب نوشیدنی داریم و نه هم نان خوردن. راه مواصلاتی ما نا امن است به خانه و کاشانه اصلی خود ما رفته نمی‌توانیم چگونه در انتخابات شرکت کنیم. تا که امنیت تأمین نشود و صلح برقرار نگردد ما هرگز در انتخابات نمی‌رویم."

عبدالغفار دهقان یکتن از فعالان مدنی ولایت جوزجان نیز به این باور است که حکومت قصد تأمین امنیت مناطق نا امن را ندارد از این لحاظ مردم ولسوالی‌های درزاب و قوش تپه نه بلکه تمام باشنده‌گان جوزجان از نا امنی رنج می‌برند.

دهقان می‌گوید، درست است که مراکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان در شهر شبرغان با چالش امنیتی روبه‌رو نیستند اما از جمله ۱۲۹ مرکز ثبت نام رأی‌دهی که در سطح ولایت جوزجان راجستر شده تنها ۳۰ مرکز در شهر شبرغان از امنیت خوب برخوردار است ولی در اطراف ده ولسوالی دیگر این ولایت مخالفان مسلح دولت حاکمیت دارند.

دهقان افزود از همین حالا طالبان مسلح برای باشنده‌گان ولسوالی‌های پنجگانه آقچه نیز هشدار دادند تا به مراکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان نروند.

وی گفت:

"پروسه انتخابات ولسی جرگه که جریان دارد به نظر من یک پروسه کامیاب به نظر نمی‌رسد، بخاطری که به مشکلات مردم توجه صورت نمی‌گیرد. اگر به مشکلات امنیتی مردم توجه صورت نگیرد فکر نمی‌کنم که مردم در انتخابات شرکت کنند."

باشنده‌گان ولسوالی‌های درزاب و قوش تپه جوزجان هشدار می‌دهند چنانچه که حکومت مرکزی و اداره محلی عملیات پاکسازی این دو ولسوالی را از وجود هراس افگنان مسلح روی دست نگیرند و امنیت را تأمین نکنند آن‌ها هرگز در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

اما، امان الله حبیبی رئیس کمیسیون انتخابات جوزجان برای مردم اطمینان داده می‌گوید که تا آغاز ثبت نام مراکز رأی دهنده‌گان در ولسوالی‌ها امنیت در آن مناطق تأمین خواهد گردید.

وی به رادیو آزادی گفت تا زمان آغاز ثبت نام رأی دهنده‌گان در ولسوالی‌ها، امنیت از توسط نیروهای امنیتی تأمین خواهد شد.

وی گفت:

"نیروهای امنیتی برای ما اطمینان دادند که از لحاظ چالش‌های امنیتی کدام مشکل ایجاد نخواهد شد و ما هم منتظر می‌مانیم که در ساحات آسیب پذیر امنیت تأمین شود و ما به کار خود آغاز نمائیم."

در همین حال فقیر محمد جوزجانی قوماندان امنیه جوزجان که مسئولیت ریاست کمیسیون نظارت امنیتی این ولایت را بدوش دارد به روز چهارشنبه ۱۲ ثور ۱۳۹۷ طی یک نشست با مقامات محلی در رابطه به نظارت و امنیت مراکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان مسئولین بخش امنیتیرا متوجه وظایف‌شان ساخته است.

گزارش: عالم رحمانیار