مقام‌ها: ولسوالی کوهستان بدخشان به‌دست طالبان مسلح سقوط کرد

مسئولان محلی بدخشان از سقوط ولسوالی کوهستان این ولایت خبر داده می‌گویند که این ولسوالی از سه روز به این‌سو در محاصرۀ طالبان مسلح قرار داشت و سر انجام حوالی ساعت ۸ بجه شب گذشته به دست این گروه سقوط کرد.

عبدالله ناجی نظری عضو شورای ولایتی بدخشان در گفتگو با رادیو آزادی گفت که از سه روز به این‌سو نیروهای دولتی در محاصرۀ شدید طالبان مسلح قرار داشتند، اما شب گذشته نیروهای افغان از این ولسوالی بیرون می‌شوند و در نتیجه ولسوالی به تصرف جنگجویان مخالف مسلح حکومت قرار می‌گیرد.

عبدالله ناجی نظری عضو شورای ولایتی بدخشان

وی می‌گوید:

"طالبان از سه روز به این‌طرف حملات خود را به‌خاطر گرفتن ولسوالی کوهستان آغاز کرده بودند و در این سه روز ولسوالی کوهستان در حالت محاصره قرار داشت و بالاخره شب گذشت نیروهای مشترک افغان از ولسوالی عقب‌نشینی کردند و سر انجام ولسوالی کوهستان را طالبان تصرف کردند و نیروهای دولتی در قریه‌جات این ولسوالی جابه‌جا شده‌اند."

آقای نظری افزود که در این درگیری تا اکنون ۵ تن از نیروهای پولیس محلی کشته شده‌اند و علاوه بر آن ده‌ها خانواده نیز از منطقه بی‌جا گردیده‌اند.

به‌گفته این عضو شورای ولایتی بدخشان، اگر به‌زودی به هدف سرکوب مخالفان مسلح حکومت در این ولایت عملیات گستردۀ نظامی راه اندازی نشود، احتمال دارد برخی ولسوالی‌های دیگر این ولایت نیز به‌دست عناصر ضد دولت سقوط کنند.

وی افزود:

"سه- چهار روز پیش ۴۰ درصد ولسوالی تشکان را هم طالبان تصرف کردند، در دره خستک ولسوالی جرم هم طالبان مسلح و جنگ‌جویان خارجی حضور دارند و هم‌چنان ۸۰ درصد ولسوالی راغستان هم در کنترول طالبان مسلح قرار دارد و در برخی ولسوالی‌های دیگر بدخشان هم این گروه موجود است."

وی افزود که نیروهای کمکی به این ولایت رسیده‌ و تلاش دارند تا دوباره این ولسوالی را از چنگ مخالفان مسلح حکومت آزاد نمایند.

آرشیف

از سوی دیگر ثناالله روحانی سخن‌گوی قوماندانی امنیه بدخشان نیز سقوط ولسوالی کوهستان این ولایت را به‌دست مخالفان مسلح حکومت تأیید کرده گفت که از سه روز به این‌سو مخالفان مسلح حکومت حملات گستردۀ تهاجمی‌شان را با حمایت جنگ‌جویان خارجی بالای این ولسوالی آغاز کرده بودند و به دلیل خرابی هوا نیروهای دولتی نتوانستند به موقع خود را به منطقه برسانند و در نتیجه ولسوالی کوهستان شب گذشته به دست مخالفان مسلح حکومت سقوط کرد.

وی گفت:

" از سه روز به این‌سو طالبان حملات‌شان را بالای ولسوالی کوهستان آغاز کرده بودند، اما به دلیل خرابی هوا نیروهای ما نتوانستند که در منطقه مستقر شوند و شب گذشته هم طالبان به حملات‌شان شدت بخشیدند و در نتیجه ولسوالی کوهستان به دست طالبان سقوط کرد و هم اکنون در تسلط این گروه قرار دارد."

آقای روحانی گفت، هم اکنون نیروهای کماندو و قطعات خاص نیروهای افغان در ساحاتِ کلیدی این ولسوالی مستقر شده‌اند و قرار است به‌زودی عملیات گستردۀ هوایی و زمینی به هدف بازپس‌گیری این ولسوالی آغاز شود.

برخی دیگر از اعضای شورای ولایتی بدخشان می‌گویند که از یک هفته به این‌سو مخالفان مسلح حکومت به حملات تهاجمی‌شان شدت بخشیده‌اند و هم اکنون در ولسوالی‌های تشکان، شهدا و کوهستان درگیری این گروه با نیروهای افغان جریان دارد.

از سوی دیگر ذبیح الله مجاهد که خود را سخن‌گوی گروه طالبان مسلح معرفی می‌کند، می‌گوید که آنان ولسوالی کوهستان بدخشان را شب گذشته تصرف نموده‌اند و علاوه بر آن ادعا دارد که به نیروهای دولتی نیز تلفات وارد کرده‌اند.

باید یاد آور شد که ولسوالی کوهستان بدخشان در حالی به‌دست طالبان مسلح سقوط می‌کند که بیش از سه سال می‌شود ولسوالی‌های وردوج و یُمگان این ولایت نیز در تصرف این گروه قرار دارند.

بر اساس معلومات، ولسوالی کوهستان با داشتن ۸۰ کیلومتر فاصله در قسمت شمال‌شرق شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان قرار داشته و این ولسوالی با ولسوالی‌های راغستان، یفتل بالا و یفتل پائین همسرحد است.

اجمل آرین، بدخشان