مالداران جوزجان: مواد توزیع شده خوراکه حیوانی کافی نیست

با آن‌که اداره زراعت و مالداری ولایت جوزجان از توزیع ۱۵۸۰متریک تُن علوفه برای جلوگیری از تلفات مواشی خبر می دهد، اما برخی مالداران این ولایت از تلفات بی‌حد مواشی و نبود مواد خوراکه حیوانی نگرانی دارند.

باران، رئیس شورای قریوی ترکمن قدوق ولسوالی قوش تپه می‌گوید که تنها در ولسوالی قوش تپه ۷۰هزار رأس مواشی به مواد خوراکه حیوانی ضرورت دارند.

وی گفت که اداره زراعت برای ۷۰هزار رأس مواشی صرف ۷۰تُن مواد توزیع کرده‌است.

آقای باران در ادامه افزود:

"ما حساب کردیم که ۷۰ تُن مواد برای هفده و نیم هزار رأس گوسفند هم نمی‌رسد در حالی‌که ما ۷۰هزار رأس گوسفند در ولسوالی خود داریم این کمک‌ها ناچیز است. رئیس جمهور برای ما ۵ هزار تُن مواد وعده کرده است."

توکل قریه دار یکتن دیگر از مالداران ولایت جوزجان نیز می‌گوید:

"مواشی ما مردم زیاد هلاک شده‌، کسی‌که ۵۰۰ رأس گوسفند داشت از آن ۲۰۰ رأس مانده اگر ۲۰۰ رأس گوسفند داشت ۴۰ تا ۵۰ گوسفند باقی مانده تمام‌شان از اثر خشکسالی در جوزجان و تعدادی هم در اثر بارش ژاله، برف و طوفان در راه کوهستانات سرپل ازبین رفتند."

مالداران ولایت جوزجان می‌گویند، مواد خوراکۀ که به تازه‌گی برای آن‌ها توزیع گردیده‌است قناعت بخش نیست.

اما محمد رحمان ارغندیوال رئیس اداره زراعت و مالداری جوزجان به روز پنج‌شنبه "۱۳ ثور۱۳۹۷" به رادیو آزادی گفت مواشی که در معرض تلف شدن قرار داشتند به موقع به نجات آن‌ها از سوی وزارت زراعت و مالداری اقدام صورت گرفته‌است.

ارغندیوال می‌گوید هر چند برای بار اول مواد کمکی از مرکز برای مالداران کمتر مواصلت ورزیده ولی توزیع مواد در هفته‌های پیشرو نیز ادامه داشته و وزارت زراعت در تلاش خریداری علوفه حیوانی زیادی است که بزودی وارد این ولایت خواهد شد.

وی می‌گوید:

"درست است ما اگر مواشی که به کوهستانات سرپل برده شده آن‌ها را هم حساب نمائیم این کمک‌ها نمی‌رسد. ولی وزارت زراعت کوشش دارد تا در آینده نزدیک به کمک‌هایش مانند امروز ادامه دهد و آن‌عده مالداران ولسوالی‌های دیگر که سهم‌شان کمتر بوده برای آن‌ها نیز کمک‌های بیشتر صورت گیرد."

۸۰ درصد مردم جوزجان که به پیشه زراعت، مالداری و باغداری اشتغال دارند همواره خواسته‌اند که دولت برای نجات جان مواشی که در اثر خشکسالی امسال به قحطی روبه‌رو اند زمینه‌های بهتری را فراهم کند.

گزارش: عالم رحمانیار