سرخط: محراب منفجر شد، عالمان دین و ملا امامان باید قیام کنند

بیشتر روزنامه‌های چاپ امروز کابل در مورد حملۀ دیروز بر مسجدی در شهر خوست نزدیک یک مرکز ثبت نام رأی دهنده‌گان برای انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی نوشته‌اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش نوشته‌است که مساجد در دین اسلام مکان مقدس و محفوظ از هر نوع تعرض می‌باشد، حتی خانه خدا عنوان می‌شود، اما به نقل از سرمقاله نویس دهشت افگنان طالب و داعش که هر دو دو روی یک سکه اند در چند سال اخیر این حرمت را از بین برده‌اند و در اکثر موارد در مساجد تعرض کرده‌اند.

در مطلب آمده که در ادامه چندین حمله بر مساجد در شهر کابل روز گذشته انفجار بمب در یک مسجد در شهر خوست ۱۷ کشته و ۳۴ زخمی بر جا گذاشت.

روزنامه نوشته‌است که ما از مردم می‌خواهیم تا دیگر در برابر چنین اعمال بی‌تفاوت نمانند و با هوشیاری و استوار صدای مخالفت‌شان را با طالبان بلند کنند و اجازه ندهند که آنان در اماکن عبادی‌شان تعرض کنند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در عکس‌العمل به این رویداد اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری را منتشر کرده‌است.

در اعلامیه آمده که رئیس جمهور محمد اشرف غنی این رویداد را تقبیح کرده و گفته که دشمنان افغانستان با انجام این چنین حملات تروریستی به مردم‌سالاری، حقوق مدنی و آزادی‌های فردی، اعتماد مردم ما را ضعیف و روند ملی انتخابات را اخلال نمی‌توانند.

رئیس‌جمهور غنی به مسئولین امنیتی دستور داده‌است تا در تأمین امنیت بهتر مراکز ثبت‌نام تلاش ورزند.

  • سرخط

روزنامه سرخط نیز سرمقاله‌اش را به همین موضوع اختصاص داده‌است.

این روزنامه نوشته که محراب منفجر شد، اکنون باید دیگر کدام جای انفجار داده شود تا انتحار حرام دانسته شود.

در سرمقاله آمده که عالمان دین و ملا امامان باید قیام کنند گرد هم جمع شده و موقف‌شان را در برابر افراطیت اعلام کنند چون به نقل از سرمقاله نویس تروریست به شمشیر دین مردم را می‌کشند.

روزنامه نوشته که با نشر اعلامیه و تقبیح کردن مشکل حل نمی‌شود، بلکه منابر، نشست‌های مردمی، نشست عالمان دین با مردم و همکاری مردم با نیروهای امنیتی می‌تواند در حل این مشکل کمک کند.

روزنامۀ سرخط بالای عالمان دین انتقاد کرده و گفته که در این مورد طوری‌که مسئولیت عالمان دین بود، کاری نکرده‌اند.