تبصر برخی از روزنامه‌های جهان در مورد افزایش حملات در افغانستان!

اندیپندنت

روزنامۀ اندیپندنت به حملۀ مرگبار در خوست پرداخته‌است، حملۀ که جان دست‌کم ۱۷ تن را گرفت و ۳۴ تن دیگر را زخمی کرد.

انفجار روز یک‌شنبه در داخل یک مسجد در ولایت خوست که از آن به عنوان مرکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان استفاده می‌شد، صورت گرفت.

مسئولیت این حمله را کدام گروهی به عهده نگرفته‌است.

اندیپندنت نوشته که طالبان و شاخۀ محلی گروه موسوم به دولت اسلامی که هر دو مخالف روندهای دموکراتیک هستند، در گذشته مراکز انتخاباتی را هدف قرار داده‌اند.

ماه گذشته، در یک حمله که داعش مسئولیت آنرا به عهده گرفت، نزدیک به ۶۰ تن در یک مرکز ثبت نام رأی دهنده‌گان در غرب کابل کشته شدند و دست‌کم ۱۳۰ تن دیگر زخمی شدند.

والستریت ژورنال

روزنامۀ والستریت ژورنال هم در همین مورد نوشته‌است.

درین مقاله هم به افزایش حمله‌ها از سوی طالبان و گروه داعش از آغاز امسال اشاره شده‌است که جان ده‌ها غیر نظامی را در کابل و جاهای دیگر گرفته‌است.

والستریت ژورنال گفته، از زمانی‌که نیروهای امریکایی و ناتو مأموریت نظامی‌شان را در دسمبر سال ۲۰۱۴ در افغانستان به پایان بردند، نیروهای افغان رهبری جنگ را هم با طالبان و هم با گروه داعش به عهده دارند.

گاردین

روزنامۀ گاردین چاپ بریتانیا در مورد حمله مرگبار ۳۰ ماه اپریل بر خبرنگاران در کابل نوشته‌است.

درین حمله، ده خبرنگار به شمول سه خبرنگار رادیو آزادی کشته شدند. گروه داعش مسئولیت این رویداد را به عهده گرفت.

در ادامه آمده‌است، در کشوری مثل افغانستان که مقام‌ها با اتهامات فساد اداری و بی‌کفایتی رو‌به‌رو هستند و نیروهای امنیتی آن با تندروان می‌جنگند، موجودیت رسانه‌های آزاد به این معناست که مردم حداقل از اتفاقات روان در کشورشان آگاه می‌شوند.

به اساس این مقاله، این حمله نشان می‌دهد که گروه‌های تندرو با حمله بر خبرنگاران تلاش دارند تا اذهان مردم را بیشتر مغشوش سازند.

درین مقاله با اشاره به گزارش خبرنگاران بی‌سرحد گفته شده که رسانه‌های افغانستان نسبت به بسیاری از رسانه‌های کشورهای همسایه از آزادی بیشتری برخوردار اند.

موجودیت و رشد رسانه‌ها در افغانستان از دستآوردهای کلیدی پس از سقوط رژیم طالبان درین کشور خوانده می‌شود.