اظهارات ضد و نقیض مقامات در مورد سقوط ولسوالی‌های تاله و برفک و بل چراغ!

عکس جنبۀ تزئینی دارد/ آرشیف

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، جنگ میان نیرو‌های امنیتی و طالبان مسلح در ولسوالی‌های تاله و برفک بغلان و بل چراغ فاریاب جریان دارد.

در حالی‌که خبر سقوط ولسوالی‌های تاله و برفک بغلان و بل چراغ فاریاب از روز سه‌شنبه به این‌سو به سرخط رسانه‌ها مبدل شده، اما وزارت دفاع افغانستان از سقوط این دو ولسوالی سخن بر لب نمی‌آورد و تنها آن را یک تهدید می‌خواند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه «۱۹ ثور ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، جنگ میان نیرو‌های امنیتی و طالبان مسلح در این دو ولسوالی جریان دارد و به زودی طالبان شکست خواهند خورد.

محمد رادمنش

وی افزود:

"ولسوالی‌های بل چراغ و تاله و برفک با تهدیدات دشمن قرار گرفته، جنگ ادامه دارد و ما آماده‌گی داریم، فعلاً این دو ولسوالی پیش مخالفین نیست، ما دشمن را از ولسوالی بیرون و مورد حمله قرار دادیم و تهدیدات‌شان را به زودی رفع می‌کنیم."

آقای رادمنش افزود، در ۱۴ ولایت کشور تهدیدات موجود اند و نبرد بر ضد مخالفان مسلح جریان دارد.

به‌گفته مقام‌های محلی بغلان، ولسوالی تاله و برفک پس از چاشت سه‌شنبه به تصرف طالبان درآمد.

عبدالحی نعمتی والی بغلان گفته‌است حدود صد منسوب نظم عامه که مسئول تأمین امنیت تاله و برفک بودند، به کوه‌های اطراف این ولسوالی متواری شده‌اند.

Your browser doesn’t support HTML5

والی بغلان: در مورد ولسوالی تاله و برفک طبق دستور مرکز اقدام خواهیم کرد

از سوی هم صفدر محسنی، رئیس شورای ولایتی بغلان به رادیو آزادی گفت تاله و برفک کاملاً در تصرف طالبان است و عملیات پس‌گیری آغاز نشده‌است.

وی می‌گوید:

"۱۵ تا ۲۰ نفر کشته و زخمی هستند، تعداد اسیر و تعداد متواری به کوه‌ها و ترک ساحه شدند، تعداد زیادی وسایط و مهمات به دست طالبان افتیده و عملیات پس‎گیری تا حال آغاز نشده‌است."

به‌گفته وی، دو ولسوالی بغلان کاملاً در تصرف طالبان است و ۵ ولسوالی دیگر زیر تهدید مخالفان مسلح قرار دارند که به‌گفته وی این مسئله زنگ خطر به ولایات شمال کشور است.

از سوی هم عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه می‌گوید، از ۱۰ روز به این‌سو مسئولین امنیتی تاله و برفک خواستار کمک شده بودند، اما حکومت مرکزی به آن توجه نکرده است.

در همین حال، مقام‌های محلی فاریاب می‌گویند، ولسوالی بل چراغ در کنترول طالبان است و بیش از ۵۰ تن از نیرو‌های طرفدار حکومت کشته، زخمی و اسیر شده‌اند.

سید عبدالباقی هاشمی منشی شورای ولایتی فاریاب چنین می‌گوید:

"تا هنوز نیرو‌های اضافی اعزام نشده، ولسوالی بل چراغ به دست طالبان است، تلفات زیادی داریم بالاتر از ۵۰ تن و نیرو‌های طالبان در ولسوالی هستند."

مقام‌های محلی گفته‌اند، طالبان شب سه‌شنبه بالای این ولسوالی حمله کردند.

به‌گفته هاشمی، اگر برای تصفیه بل چراغ هر چه زودتر عملیات راه اندازی نشود، چند ولسوالی همجوار آن نیز سقوط خواهند کرد و مخالفان مسلح تا دروازه‌های میمنه مرکز فاریاب می‌رسند.

گزارش: نورالله شایان