یک مرد افغان پس از ۱۴ ماه حبس در امریکا آزاد شد

یک مرد افغان با وجود داشتن ویزه مهاجرت به امریکا، پس از چهارده ماه بازداشت در آنکشور، شب سه شنبه آزاد شد.

این مرد افغان، با وجود داشتن ویزه خاص امریکا برای افغان‌های که با نیرو های نظامی امریکا و یا اتباع این‌کشور کار کرده‌اند، بیش از یکسال در ایالت نیوجرسی امریکا در بازداشت به سر می‌بُرد.

به دلایل امنیتی از این مرد فقط بنام عبدل یاد شده‌است.

به دلایل امنیتی از این مرد فقط بنام عبدل یاد شده‌است.

اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا (ACLU) می‌گوید، عبدل برای پنج سال در آشپزخانه قوای نظامی امریکا و سفارت این‌کشور در افغانستان، کار کرده است.

بگفته این اتحادیه، او ویزه امریکا برای آنعده اتباع افغانستان را به‌دست داشت که با حکومت و یا قراردادی های امریکایی کار می‌کردند.

عبدل شب سه شنبه از زندان رها شد.

اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا در ادامه گفت، این مرد که برای حکومت امریکا کار کرده، در افغانستان در خطر حمله و تهدید طالبان مسلح قرار داشت.

عبدل در ماه مارچ سال ۲۰۱۷ میلادی در میدان هوایی بین المللی نیوارک بازداشت گردیده و در تاسیسات اداره فدرال ایالت نیوجرسی برای طی مراحل پروسه رد مرز نگهداری می شد.

یک قاضی فدرال نیویارک سال گذشته راه را برای رد مرز این مرد افغان فراهم کرد و حکم صادر کرد که محتمل به نظر نمی‌رسد، عبدل در اقامه دعوای خود بر ضد حکومت امریکا برنده شود، زیرا، ویزه او در آن زمان لغو شده بود.

اما محکمه استیناف فدرال امریکا مانع عملی شدن این تصمیم شد.

فارین اینلو وکیل مدافع ارشد اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا گفت:

"عبدل به دعوت حکومت ما به ایالات متحده امریکا آمده، زیرا، او برای نیروهای نظامی و پرسونل دیپلوماتیک ما خدمت کرده و زندگی او در افغانستان به خطر مواجه بود."

این وکیل مدافع افزود، قاضی مهاجرت برای اعطا پناهنده گی به او هم، این دلیل را پذیرفت.

خبرگزاری اسوشیتد پرس در گزارشی مینویسد که شمار زیادی از ترجمان ها و افغانهای متخصص که با نظامیان امریکایی کار میکردند و به امید زندگی بهتر راهی امریکا شده اند، از بیکاری و یا بیماریهای روانی رنج میبرند.

اتحادیه آزادی های مدنی امریکا گفت، آنها از این موضوع احساس خوشی می کنند که عبدل بلاخره از زندان رها شد و اکنون می تواند با مصوونیت در امریکا زندگی کند.