مسئولان محلی بغلان: نتوانستیم که در سال روان مزارع کوکنار را نابود کنیم

مسئولان محلی ولایت بغلان می‌گویند، به دلیل نبود نیروی کافی نظامی نتوانسته اند در سال روان مزارع کوکنار را نابود سازند.

مقامات محلی ولایت بغلان تشدید جنگ از سوی مخالفین دولت را عامل افزایش کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در این ولایت می‌دانند، اما شماری از باشنده‌گان بغلان حکومت را به کم‌کاری و بی‌توجهی متهم می‌کنند.

عبدالحی نعمتی والی بغلان در جواب این سؤال رادیو آزادی که چرا حد اقل سه سال است که هیچ تلاش برای جلوگیری از کشت تریاک صورت نمی‌گیرد؟ گفت:

"متأسفانه وقتی که زمان تخریب مزارع کوکنار رسید، مخالفین مسلح تحرکات‌شان را زیاد ساختند. دولت با آنان سرگرم جنگ شد و ما رسیده‌گی کرده نتوانستیم."

اما حاجی محمد طیب یکی از سران قومی ولسوالی ده صلاح ولایت بغلان حکومت را به کم‌کاری و بی‌توجهی به مشکل مواد مخدر متهم می‌کند.

او افزود:

"واقعیت بگویم، اگر حکومت بخواهد از کشت کوکنار جلوگیری کند، می‌تواند. دولت می‌تواند با طالبان و داعش بجنگد، اما چرا نمی‌تواند با کشت تریاک مبارزه کند."

هفت سال قبل کشت کوکنار در ولایت بغلان که به هزاران هکتار می‌رسید، در پی‌یک مبارزه شدید صفر شد، ولی بعد از آن به‌گونه مرموزی دوباره رشد کرد و حالا به‌گفته مقامات، تا مرز یک هزار جریب زمین در چندین ولسوالی این ولایت رسیده‌است.

یکی فقر، دیگری بی‌کاری، عدۀ دست داشتن مخالفین دولت و حلقات در داخل نظام و شماری هم جنگ‌سالاران و قوماندانان مقتدر محلی غیر مسئول را عامل ازدیاد کشت کوکنار می‌دانند.

انجنیر امام یکی از بزرگان قومی ولسوالی ده صلاح ولایت بغلان، جای که بیشترین کشت کوکنار و چرس را دارد می‌گوید، اگر دولت توجه لازمی به رشد زراعت مشروع مردم داشته باشد، کسی حاضر به کشت تریاک که حرام است نمی‌باشد.

او افزود:

"راه جلوگیری از کشت تریاک تنها ارائه کشت بدیل است. تا زمانی که کشت بدیل وجود نداشته باشد، کشت تریاک قطع نخواهد شد، زیرا وقتی دهقان ۲۰ سیر گندم را کشت کند، قیمت آن سه هزار افغانی می‌شود، اما هر گاه آن را تریاک کشت کند، ۱۰ هزار افغانی می‌شود. از همین رو اگر بدیل وجود نداشته باشد، چرس و تریاک گم نخواهد شد."

محمد سرور اکبری ولسوال ولسوالی جلگه نیز که کوتاه‌ترین راه برای ختم کشت کوکنار را کمک به دهقانان در توسعه کشت حلال‌شان می‌داند و با گله‌مندی از مقامات می‌گوید:

"برای مردم زمینه کار فراهم شود. تا از اعمال و کشت ناجایز دست بردارند. کشت و جنگ افغانستان از فقر است."

اما والی بغلان که مواجه با موجی از انتقادات در این زمینه می‌باشد، آسان‌ترین راه رسیدن به ختم مواد مخدر را اعمال فشار می‌داند، ولی با گله‌مندی از عدم همکاری دولت مرکزی در این مورد می‌گوید:

"به وزارت مبارزه علیه مواد مخدر پیشنهاد کردیم که قوت نظامی در حدود سه تا چهار صد نفر که بتواند مزارع را تخریب کند، ما در اختیار نداریم. اگر معینیت مبارزه علیه مواد مخدر پرسونل مسلکی خود را بفرستد، خوب خواهد شد. متأسفانه این نیروها فرستاده نشدند و کشت باقی ماند."

این‌جا قبلاً تریاک کشت می‌شد، ولی حالا چرس نیز که نوع دیگری از مواد مخدر می‌باشد، خیلی زیاد کشت می‌شود و دولت هم برای این‌که اضرار کمتر از تریاک را دارد کاری با آن ندارد و اما قاچاق چرس جرم است و از پارسال تا حال ده‌ها تن به جرم قاچاق این مواد گرفتار، مجازات و روانه زندان شده‌اند.​

برای شنیدن این گزارش روی لینگ زیر کلیک نماید!

Your browser doesn’t support HTML5

مسئولان محلی بغلان: نتوانستیم که در سال روان مزارع کوکنار را نابود کنیم

گزارش: بشیر احمد غزالی