تبصره لانگ وار ژورنال در پیوند به افزایش ناآرامی‌ها در فراه

لانگ وار ژورنال
نشریه آنلاین بنام لانگ وار ژورنال مقاله‌ای را در مورد حملات دسته جمعی شب پنج‌شنبه و جمعه شورشیان طالب در ولایت فراه، به نشر رسانده که در نتیجه آن ۳۲ پولیس و ۹ عسکر اردوی ملی کشته شدند.

بر اساسی گزارش نشریه لانگ وار ژورنال، نا آرامی زمانی در ولایت فراه افزایش یافت که ناتو در سال ۲۰۱۴ میلادی مسئولیت‌های امنیتی را به قوای افغان سپرد و اکثریت نیروهای خارجی افغانستان را ترک کردند.

نشریه لانگ وار ژورنال می‌نویسد، شورشیان طالب توانستند که بر نیروهای اردو و پولیس افغان و هم‌چنان حکومت‌های محلی ضعیف و آغشته به فساد اداری غلبه حاصل کنند و در ولایاتی غربی جای پا یابند که پیش از آن ولایات امن خوانده می‌شدند.

لانگ وار ژورنال می‌نویسد، جنگجویان مسلح طالبان از ۱۱ ولسوالی فراه ۳ ولسوالی را در اختیار دارند و در ۶ ولسوالی دیگر این ولایت در حال جنگ هستند.

نشریه می‌افزاید، از جمله ۵ ولایت که مراکز آن نا امن خوانده شده، یکی هم مرکز فراه می‌باشد که از پایان سال ۲۰۱۶ میلادی در خطر مستقیم جنگجویان طالبان قرار دارد.

نشریه لانگ وار ژونال در ادامه مقاله می‌نویسد، جنگجویان طالبان در‌ جریان سال ۲۰۱۷ میلادی در حومه شهر فراه حضور داشتند که به‌طور متواتر برای نیروهای امنیتی افغان مزاحمت ایجاد می‌کردند.

نشریه لانگ وار ژورنال به هشدار مقام‌های فراه اشاره کرده که گفته بودند، طالبان مسلح از این به بعد در حومه شهر نه، بلکه در مرکز شهر حضور دارند.

ویب سایت سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد در ویب سایت خود مقاله‌ای را در باره تعهدات حکومت در ارتباط به بهبود وضعیت حقوق بشر در افغانستان، به نشر رسانده‌است.

نویسنده در آغاز مقاله به سفر چهار روزه اندریو گیلمور معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر به افغانستان اشاره کرده و نویسنده مقاله توجه را به افزایش تلفات افراد ملکی در جریان حملات تروریستی و هم‌چنان مسئله تبعیض در برابر زنان جلب کرده‌است.

آقای گیلمور می‌گوید، هر چند حکومت افغانستان برای پایان خشونت‌ها در برابر زنان خیلی دستآورد دارد، اما قتل و کشتار زنان، خشونت‌های شدید علیه آن‌ها و عنعنات ناپسند درین کشور قابل تأسف است.

در مقاله نشر شده در ویب سایت دفتر سازمان ملل متحد آمده‌است، اندریو گیلمور معاون سر منشی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در دیدار روز چهارشنبه خود با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از تعهدات او در ارتباط به اقدامات اضافی برای مصونیت جان افراد ملکی‌ استقبال کرد.

در این مقاله آمده‌است که آقای گیلمور در کنفرانسی در باره صلح و آشتی، از کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به عنوان یک ستون مهم یاد کرده‌است.

در مقاله نوشته شده که افغان‌ها امنیت و چنین یک صلح را در کشور خواهان اند که بر بنیاد شفافیت و عدالت استوار باشد.