نیویارک تایمز: طالبان در هفته گذشته بیش از ۱۰۰ تن از نیرو های افغان را کشته اند

روزنامۀ نیویارک تایمز در مورد حمله خونین روز یکشنبه در جلال‌آباد نوشته و به افزایش شمار تلفات نیرو های افغان پرداخته است.

  • نیویارک تایمز

نیویارک تایمز نوشته است، طالبان مسلح در جریان عملیات تهاجمی بهاری‌شان هفته گذشته در تمامی افغانستان بیش از ۱۰۰ نیرو های افغان را کشته اند.

روزنامه به نقل از مقام‌ها گفته است که تنها در حملۀ اخیر بر ساختمان مستوفیت در جلال‌آباد ۱۲ تن به‌شمول چند سرباز کشته شدند.

هرچند مسئولیت این حمله را گروۀ موسوم به دولت اسلامی "داعش" به عهده گرفته‌است.

نیویارک تایمز به چند موضوع امنیتی اشاره کرده است.

از سقوط یک هلیکوپتر نظامی اردوی ملی افغانستان در ولایت هلمند که طالبان ادعا کردند آن را سقوط داده اند، گرفته تا کشته شدن ۷۰ پولیس در درگیری هفته گذشته در زابل و نیز ادامۀ درگیری‌ها در فراه و چند منطقه دیگر.

این حمله‌ها در بخشی از عملیات بهاری طالبان به نام خندق صورت گرفته است.

به نوشتۀ نیویارک تایمز، حکومت‌های ایالات متحده و افغانستان پس از آن که در سال ۲۰۱۶ شمار تلفات نیرو های افغان به ۶۷۰۰ تن رسید، سال گذشته اعلام کردند که ازین پس شمار تلفات را اعلام نمی‌کنند.

  • ایرو ایشیا رویو

نشریۀ ایرو ایشیا رویو به خطر سیلاب‌های مدهش در افغانستان به خصوص در ولایت کنر توجه کرده‌است.

مردم محلی از حکومت می‌خواهند که درین زمینه اقدام کند.

شماری از باشنده‌گان کنر به نشریه گفته‌اند که در نتیجۀ باران‌های زیاد و برف‌باری در کوه‌پایه‌های هندوکش، آب دریای کنر بالا آمده و روزمره به مردم آسیب می‌رساند.

فضل محمد یک باشندۀ ولسوالی خاص کنر گفته‌است که برای او اکنون تنها یک تکه زمین زراعتی باقی مانده چون بسیاری از زمین‌های زراعتی‌اش در نتیجۀ سیلاب‌ها تخریب شده‌است.

او گفته که با سختی نفقۀ خانواده‌اش را مهیا می‌کند.

عبدالله در ولسوالی چوکی در کنار دریای کنر رستورانت دارد.

او گفته که مقام‌ها باید مسئول دانسته شوند، چون تا کنون برای هموار ساختن این مشکل هیچ اقدامی نشده‌است.

او به نشریۀ ایرو ایشیا رویو گفته‌است که تا کنون آب دریای کنر ده‌ها قریه و صدها هکتار زمین زراعتی را ویران کرده‌است.

عبدالله گفته است، به‌خاطر نبود پُل‌های مناسب در منطقه، مردم محلی که از یک جا به جای دیگر می‌روند، یا ماهی می‌گیرند و یا برای حفظ زمین‌های شان دیوارهای استنادی می‌سازند، قربانی امواج دریا می‌شوند.

نشریۀ ایرو ایشیا رویو در مورد سخنان رئیس جمهور افغانستان در بارۀ مهار کردن آب‌های این کشور نوشته است.

در ادامه آمده‌است که رئیس جمهور غنی در سال ۲۰۱۳ میلادی در هنگام کمپاین انتخاباتی خود در مورد مهار کردن آب دریای کنر هم به مردم این ولایت وعده‌های داده بود و گفته بود که بر این دریا بند برق ساخته خواهد شد که از آن نه‌تنها ولایات شرقی افغانستان از نعمت برق بیشتر برخوردار خواهند شد، بلکه در بخش‌های دیگر نیز از آن استفاده خواهد شد.

اما به نوشتۀ مقاله نویس اکنون دیده می‌شود که رئیس جمهور غنی نتوانسته آن وعده‌ها را عملی کند.