هیواد: در عقب حمله بر مرکز ولایت فراه ایران به شکل آشکار دست دارد

روزنامه‌های چاپ امروز کابل در بیشتری مطالب و تبصره‌های خود به حمله طالبان مسلح بر مرکز ولایت فراه و واکنش‌ها در این مورد پرداخته اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در صفحه نخست خود به نقل از وزارت امور داخله افغانستان گفته که حمله طالبان بر مرکز فراه دفع شده‌است و این شهر در تصرف نیرو های امنیتی افغان قرار دارد.

اما روزنامه به نقل از برخی منابع دیگر نوشته که برخی مناطق شهر فراه تا ناوقت شب گذشته در کنترول طالبان مسلح بود و امروز نیز امکان درگیری شدید در آن‌جا وجود دارد.

روزنامه در مطلب دیگری از رهبران حکومت وحدت ملی انتقاد کرده و گفته که آنان به‌جای مهار ساختن بحران مصروف کمپاین‌های انتخاباتی‌شان هستند.

از رهبران حکومت وحدت ملی انتقاد کرده و گفته که آنان به‌جای مهار ساختن بحران مصروف کمپاین‌های انتخاباتی‌شان هستند.

روزنامه نوشته در حالی‌که مرکز فراه با سقوط رو‌به‌رو بود رئیس جمهور برای افتتاح یک پروژه عادی به ولایت لوگر رفت و رئیس اجرائیه نیز انتقادهای بر اظهارات وی داشت.

به‌گفته روزنامه رهبران حکومت وحدت ملی با مسایل ملی مطابق منافع خود شان برخورد می‌کنند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در مطلبی گفته که در عقب حمله بر مرکز ولایت فراه ایران به شکل آشکار دست دارد، به‌خاطریکه از قبل گزارش‌های وجود داشت که ایران به‌خاطر جلوگیری از مدیریت آب در فراه اسلحه پیشرفته در دسترس طالبان مسلح قرار داده‌است.

روزنامه می‌گوید هرچند از قبل گزارش‌ها در باره نیت بد ایران در باره فراه و حمله طالبان مسلح بر مرکز این ولایت در دسترس مقامات امنیتی قرار داشت، اما این‌که از این حمله جلوگیری نشد، نگرانی‌های را برانگیخته است.

روزنامه انتقاد کرده که نیرو های افغان و خارجی برای جلوگیری از سقوط شهر فراه به تأخیر اقدام کردند، یعنی به نوشته روزنامه طالبان توانسته بودند بخش‌های مرکز فراه را در تصرف درآورند.

  • دنیا

روزنامه دنیا نیز در بدتر شدن وضعیت در افغانستان رهبران حکومت را ملامت دانسته و گفته است که واقعه دیروز در ولایت فراه نشان دهنده اوج اختلاف‌ها میان رهبران حکومت است.

روزنامه گفته در حالی که رهبران حکومت در برنامه‌های حاشیوی مصروف هستند، طالبان به همکاری حلقات استخباراتی منطقه در تلاش تصرف مناطق استراتژیک می‌باشند.

روزنامه نوشته که همین حالا مخالفان مسلح در چند جبهه با نیرو های امنیتی افغان می‌جنگند و حادثۀ دیروز فراه یکی از مثال‌های برجسته آن است.

روزنامه نوشته که نشانه‌های حمله گسترده طالبان مسلح بر مرکز ولایت فراه از قبل وجود داشت، اما رهبران حکومت به علت اختلافات درونی‌شان در این زمینه تدابیر لازم اتخاذ نکردند.

  • انیس

و روزنامه دولتی انیس نیز در سرمقاله‌اش گفته است که طالبان با حمله بر فراه و بخش‌های دیگر در زون غرب تلاش دارند از تطبیق پروژه‌های مهم اقتصادی جلوگیری کنند.

روزنامه هرچند از کشوری نام نگرفته، اما می‌گوید که برخی از حلقات استخباراتی کشورهای همسایه و منطقه سعی می‌کنند برنامه‌های اقتصادی ملی و با اهمیت در افغانستان عملی نشود.

اما روزنامه از مردم خواسته که نگذارند در برابر پروژه‌های ملی و مهم موانع ایجاد شود و گفته که از نیرو های امنیتی که همواره قربانی می‌دهند باید پشتیبانی لازم صورت گیرد.