واکنش کابل در پیوند به ادغام مناطق قبایلی به ایالت خیبر پختونخواه!

حکومت افغانستان در مورد اقدام تازۀ پاکستان در مورد ادغام مناطق قبایلی به ایالت خیبر پختونخواه واکنش نشان داده‌است.

در خبرنامۀ روز شنبه «۵ جوزای ۱۳۹۷» ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده است: "پارلمان پاکستان در شرایطی در مورد ادغام مناطق قبایلی به ایالت خیبرپختونخواه فیصله کرده که در آن مناطق وضعیت نظامی حاکم است."

خبرنامه افزوده که هر گونه تصمیم درین مورد باید در "وضعیت آرام و در پرتو اجماع مردمی انجام شود."

در خبرنامه آمده است: "حکومت افغانستان با درک سیستم کهنه و غیر انسانی زمان استعمار در مناطق قبایلی، فیصلۀ یک‌جانبه برای سلب خودمختاری مناطق قبایلی را که در آن اراده مردم آن مناطق و نیز مشوره حکومت افغانستان شامل نباشد، راه حل مشکل نمی‌داند."

درین حال، وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان در خبرنامۀ این اقدام پارلمان پاکستان را "یک‌جانبه و نامشروع" خوانده و آنرا رد کرده‌است.

در خبرنامه آمده‌است که این وزارت شکایت رسمی خود را از طریق اداره‌های مربوطه به سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی می‌رساند.

محمد یعقوب احمدزی معین وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان در ۲۵ ماه می به رادیو آزادی گفت که اسلام آباد باید در مورد سرنوشت قبایل طبق پروتوکول با حکومت افغانستان مشوره می‌کرد:

"موقف ما این است که به اقوام و قبایل حق داده شود. این اقوام نمی‌خواهند که سیستم خود را با پختونخواه شریک سازند، یا به مناطق ایشان اردو یا پولیس بیاید. آن‌ها می‌خواهند که با سیستم سابق خود که قبایل آزاد اند، آزادی خود را حفظ کنند."

اما، وزارت خارجۀ پاکستان اظهارات حکومت افغانستان را رد کرده‌است.

محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان

محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان در ۲۶ ماه می روی توییتر خود نوشت که تصمیم پارلمان پاکستان مظهر ارادۀ مردم این کشور است.

پارلمان پاکستان لایحۀ ادغام مناطق قبایلی هفتگانه به خیبرپختونخواه را روز پنج‌شنبه تصویب کرد و روز جمعه سنای پاکستان آنرا تأیید کرد.

به اساس گزارش‌ها، حدود ۵ میلیون نفر درین مناطق زنده‌گی می‌کنند.

قرار است اسامبله ایالتی امروز در مورد این مصوبه رأی‌گیری کند و در صورتی‌که تأیید شود، برای توشیح به ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان فرستاده خواهد شد.

عزیزالله خان رئیس امور پارلمانی در اسامبلۀ ایالتی خیبرپختونخواه و عضو تحریک انصاف پاکستان دیشب در گفتگوی تیلیفونی به رادیو مشال درین مورد بیشتر گفت:

" اپوزیسیون و دوستان تحریک انصاف پاکستان که باما هستند همه یک صدا هستند. انشاءالله که این کامیاب می‌شود و هیچ گپی هم در آن نخواهد بود."

این همه در حالی است که قرار است محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان امروز در اسلام آباد با مقام‌های پاکستانی در مورد مسایل امنیتی و سرحدی بحث و گفتگو کند.