دنیا: پروسه انتخابات به‌گونه مشکوک به پیش می‌رود

روزنامه های جاپ امروز کابل بیشتر روی انتخابات ولسی جرگه و شورا های والسوالی‌ها تبصره نموده اند.

دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله اش نوشته که حکومت و کمیسیون انتخابات بدون در نظرداشت خواست‌های مردم، احزاب سیاسی، نهادهای انتخاباتی، این پروسه را به گونه مشکوک به پیش می‌برند.

در ادامه گفته شده که سؤال مطرح می‌شود که با در نظر داشت مشکلات موجود سرنوشت انتخابات که قرار است به تاریخ ۲۸ میزان سال روان برگزار شود، چه خواهد بود؟

به باور نویسنده، این نوع انتخابات که حکومت و کمیسیون انتخابات خواهان برگزاری آن هستند نه تنها که نمی‌تواند بحران کنونی را هموار کند بلکه سبب ایجاد بحران بزرگتر در جامعه خواهد شد.

انیس

روزنامه دولتی انیس در یک مطلب اش در مورد این موضوع نوشته که در مورد انتخابات باید یک دید مشترک موجود باشد.

در ادامه آمده که تعداد اشخاصی‌که خود شانرا ثبت نام کرده‌اند تقربیا به ۵ میلیون تن می‌رسند و این نشان می‌دهد که انتخابات به مثابه یک روند ملی می‌تواند که اعتماد مردم را به جلب کند.

به باور نویسنده، گرچه انتقادات از پرو سه موجود است ولی کمیسیون به کارش و به این پروسه تعهد دارد و می‌تواند تا اعتماد مردم را جلب کند.

روزنامه نوشته که مردم از کمیسیون و احزاب سیاسی می‌خواهند تا روی حل مشکلات موجود صحبت و مشوره نمایند.

اطلاعات روز

روزنامه اطلاعات روز در سرمقاله‌اش روی همین موضوع اشاره نموده‌است.

روزنامه نوشته که حکومت تا حال در پروسه انتخابات یک نقش مأیوس کننده را بازی نموده‌است.

در ادامه نوشته شده که امنیت یکی از نگرانی‌های جدی در پرو سه انتخابات می‌باشد و موضوع مهم تر این‌که با کمیسیون انتخابات برخورد سیاسی صورت می‌گیرد و هنوز هم این روند جریان دارد.

به باور سرمقاله نویس، اگر این پروسه ادامه پیدا کند به یقین که انتخابات را به مشکل مواجه می‌سازد.

ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش نوشته که پایان انتخابات هر چه باشد، ولی در جریان کمپاین‌های انتخاباتی شعارهای ملی زیاد ایراد خواهند شد و صحبت از منافع ملی دوباره تازه خواهد شد.

در ادامه گفته شده که حال یک بار دیگر نیاز به رأی مردم وجود دارد و واضح است که نوکران بیگانگان بخاطر بدست آوردن رأی مردم در مورد منافع ملی و دفاع از ارزش‌های افغانستان صحبت خواهند کرد و چهره اصلی شان را زیر نقاب می‌پوشانند.