صحت عامه: به علت کمبود آب آشامیدنی ممکن بیماری‌های جدی در کشور بروز کند

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که به علت کمبود آب صحی آشامیدنی ممکن بیماری‌های جدی در این کشور بروز کند.

کمبود آب صحی آشامیدنی در افغانستان نگرانی‌های تازه را به میان آورده و وزارت صحت عامه می‌گوید که این معضل ممکن سبب بروز برخی بیماری‌ها و حتی تلفات نیز گردد.

وحید مجروح سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه «۱۶ جوزای ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که کمبود آب صحی آشامیدنی باعث می‌شود که افراد از آب غیر صحی استفاده کنند و مبتلأ به امراض گوناگون شوند.

وحید مجروح

به‌گفته آقای مجروح این مشکل در برخی مناطق به‌خصوص در شهرهای بزرگ بسیار جدی است.

او افزود:

"ریشه و یا مسیر انتقال اکثر این امراض ساری آب آشامیدنی غیر صحی است و بیماران ناشی از آن در شفاخانه‌ها به مراتب افزایش میابد، در صورت که کنترول صورت نگیرد امکان سرایت کتلوی امراض مانند کولرا از طریق صرف غذا و آب آشامیدنی غیر صحی وجود دارد و درصورت وقوع همچو واقعات احتمال تلفات بسیار گسترده قابل تصور است."

این نگرانی‌ها در حالی ابراز می‌شود که مجیب‌الرحمان کریمی وزیر احیا و انکشاف دهات افغانستان می‌گوید که ۱۷ میلیون تن یا ۶۳ درصد مردم این کشور به آب صحی آشامیدنی دسترسی ندارند.

۱۷ میلیون تن به آب صحی آشامیدنی دسترسی ندارند.

آقای کریمی روز سه شنبه در هنگام امضای ۹۹ قرارداد پروژه‌های آب آشامیدنی در کابل گفت که ۵۳ درصد مردمی که با کمبود آب صحی آشامیدنی روبه‌رو هستند، در قریه‌های افغانستان زنده‌گی می‌کنند.

پیش از این نیز بارها از کمبود آب صحی آشامیدنی در افغانستان به‌خصوص در شهرهای بزرگ مانند شهر کابل سخن زده شده و گفته شده که بخش عمده آب‌های زیر زمینی شهر کابل آلوده شده‌است.

حتی باشنده‌های شهر کابل می‌گویند که در برخی مناطق این شهر طعم و رنگ آب چاه‌ها نیز تغییر کرده‌است.

عبدالولی مدقق معاون اداره حفاظت از محیط زیست افغانستان نیز این چالش را نگران کننده می‌داند و می‌گوید که در این زمینه به برخی اقدامات عاجل نیاز است.

او افزود:

"از یک‌طرف هموطنان ما باید بسیار توجه کنند تا از آب شیرین زیر زمینی به شکل نادرست استفاده نکنند، از سوی دیگر باید سطح آگاهی مردم در این زمینه بالا برده شود. همچنان استفاده از آب‌های زیر زمینی به مقاصد آبیاری محلات سرسبز در شهر کابل باید عاجل توقف یابد، ما باید هنگام نیاز برای آشامیدن از این منابع استفاده کنیم."

خشک‌سالی در سال جاری در افغانستان معضل کمبود آب به‌خصوص آب صحی آشامیدنی را جدی‌تر ساخته و مقامات افغان می‌گویند که این مشکل در ولایات غربی، مرکزی و شمال شرقی بسیار جدی است.

در این حال فریدون آژند سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گوید که وزارت‌ها و ادارات مختلف به همکاری ریاست جمهوری آستین بر زده‌اند تا به مشکل کمبود آب در مناطق مختلف افغانستان رسیده‌گی لازم و به موقع صورت گیرد.

گزارش: نسیم شفق