حکومت افغانستان در برابر طالبان مسلح آتش‌بس یک‌جانبه اعلان کرد

Your browser doesn’t support HTML5

غنی: اعلام آتش‌بس از موقف قوت است

حکومت افغانستان در برابر طالبان مسلح آتش‌بس یک‌جانبه اعلان کرد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان امروز در یک پیام ویدیویی گفت که این تصمیم به دنبال ناروا دانستن جنگ جاری در افغانستان و احترام به خواست و صدور فتوای علمای دینی اتخاذ شده است.

آقای غنی امروز پنحشنبه «۱۷ جوزای ۱۳۹۷» در یک پیام ویدیویی به همه نیروهای امنیتی و دفاعی افغان هدایت داد تا در زمان آتش‌بس حملات تهاجمی‌شان بر طالبان مسلح را متوقف سازند.

آقای غنی می‌افزاید:

"از تاریخ ۲۷ ماه مبارک رمضان تا پنجم عید سعید فطر آتش‌بس اعلان می‌کنم، در عین حال به همه نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان هدایت داده می‌شود که همه حملات تهاجمی‌شان را بر طالبان افغان متوقف بسازند."

از سال ۲۰۰۱ میلادی که ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا بر ضد طالبان اقدام کرد این اولین بار است که علیه طالبان مسلح از سوی حکومت افغانستان اعلان آتش‌بس می‌شود.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که روز دوشنبه گذشته حدود سه هزار عالم دین از نقاط مختلف افغانستان در کابل گردهم آمده و با صدور فتوا، جنگ جاری در این کشور را ناروا و حملات انتحاری و انفجاری را حرام دانستند.

نشست علما

پیش از این حکومت افغانستان گفته است که با طالبان برای گفتگوی بی‌قید و شرط حاضر است، اما طالبان مسلح به این خواست حکومت افغانستان با راه اندازی عملیات الخندق و حملات گسترده پاسخ داد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفت که آنان بعداً نظر شان را در این مورد ابراز خواهند کرد.

اما آقای غنی در این پیام ویدیویی در کنار آنکه اعلان آتش‌بس یک‌جانبه را از موقف قوت خواند به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان دستور داد که به حملات‌شان علیه داعش، القاعده و دیگر گروهای تروریستی همچنان ادامه دهند.

محمد اشرف غنی

آقای غنی می‌گوید:

"در برابر داعش، القاده و دیگر شبکه‌های جهانی تروریستی عملیات ادامه خواهد داشت، تصمیم اتخاذ شده از نقطه قوت است که ریشه در باور و تعهد به صلح و پاسخ به خواست مردم به خصوص علمای کشور برای تأمین صلح پایدار صورت گرفته است."

رئیس جمهور غنی همچنان گفت که در هفته آینده جزئیات آتش‌بس در یک نشست بزرگ با همه در میان گذاشته خواهد شد، اما در این باره معلومات بیشتر ارائه نکرد.

گزارش: نسیم شفق

  • معلومات قبلی

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از ۲۷م ماه مبارک رمضان تا پنجم عید سید فطر با طالبان مسلح آتش‌بس اعلام کرد.

رئیس جمهوری غنی در صفحۀ فیسبوک‌اش نوشته است که این اعلام را به‌خاطر حمایت از نشست اخیر علمای دینی در کابل کرده‌است.

"دولت پس از اعلام این فتوای متفق علما نه‌تنها این‌که از مواد و محتویات این فتوا حمایت می‌کند، بلکه از پیشنهاد ضمنی نشست علمای کشور نیز حمایت می‌کند و موافق آن است. به همین‌خاطر از تاریخ ۲۷ ماه مبارک رمضان تا پنجم عید سعید فطر آتش‌بش اعلام می‌کنم."

رئیس جمهور غنی در این بیانیه از تمام نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان خواست که در این مدت در برابر طالبان مسلح عملیات‌ها را متوقف نمایند، اما در مقابل گروه‌های داعش، القاعده و شبکه‌های تروریستی بین‌المللی به عملیات‌شان ادامه دهند.

در این بیانیه گفته شده است که در هفته آینده در یک نشست جزئیات این آتش‌بس شریک خواهد شد.

طالبان مسلح بعد از این اعلان رئیس جمهور غنی به رادیو آزادی گفتند که در این مورد نظر دادن قبل از وقت است.

در جریان جنگ ۱۷ ساله افغانستان این اولین بار است که یک رئیس جمهور این کشور با طالبان مسلح اعلان آتش‌بس چند روزه می‌کند.