روزنامه نیویارک: آتش بس موقت برای اعتماد سازی، گام موثر است

Your browser doesn’t support HTML5

غنی: اعلام آتش‌بس از موقف قوت است

  • روزنامه نیویارک

روزنامه نیویارک تایمز اعلام آتش بس موقت از سوی محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان را اقدامی برای اعتماد سازی و تشویق طالبان برای اجرای مذاکرات صلح توصیف کرده‌است.

به نوشته روزنامه، این اقدام در حالی صورت گرفت که جنگ به گونه مرگبار در افغانستان ادامه دارد.

آقای غنی به روز پنجشنبه هفده جوزا در یک پیام ویدیویی اعلام کرد که آتش بس با طالبان مسلح افغانی سر از بیست و هفتم رمضان تا پنجم عید نافذ خواهد بود.

نویسنده مطلب به نقل از اشرف غنی نوشته است، این آتش بس فرصتی است برای طالبان تا متوجه شوند که با اجرای کمپاین خشونت آمیزشان دل ها و اذهان مردم را به‌دست آورده نمی توانند.

به نوشته نیویارک تایمز، جنرال جان نیکولسن، قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته است، سربازان تحت امرش این اعلام آتش بس را رعایت خواهند کرد.

روزنامه واشنگتن پست نوشته است اعلام آتش بس یک جانبه رئیس جمهور افغانستان نشان دهنده‌ای تمایل حکومت این کشور و حامیانش برای پایان جنگ از راه سیاسی است.

به نوشته روزنامه، محمد اشرف غنی می‌خواهد بحث‌ها را در مورد صلح با رهبران طالبان آغاز کند و انعطاف پذیر بودن حکومتش را نسبت به پذیرفتن برخی از تقاضاهای طالبان نشان بدهد.

روزنامه می‌نویسد، از زمان آغاز جنگ روان در سال ۲۰۰۱ این نخستین باریست که یک رهبر افغانستان آتش بس را با طالبان اعلام کرده است.

ذبیحالله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفت که بعداً درین مورد تبصره خواهند کرد.

  • واشنگتن تایمز

روزنامه واشنگتن تایمز نیز در همین مورد مطلبی را نشر کرده و نوشته است طالبان ظرف سال های اخیر حضور شان را در افغانستان با سرعت گسترش داده اند.

به نوشته روزنامه، گروه طالبان درین جریان شماری از ولسوالی های افغانستان را تصرف کرده و تقریباً همه روزه حمله ها را عمدتاً بالای نیروهای افغان انجام داده است.