مسیر: چرا خشونت‌ها و حملات قبل از آتش‌بس تشدید یافته‌اند؟

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر روی آتش‌بس میان حکومت افغانستان و گروه طالبان و حملات دیروز تبصره نموده‌اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر نوشته، در حالی‌که آتش‌بس ۸ روزه حکومت افغانستان از امروز آغاز می‌گردد و آتش‌بس ۳ روزه طالبان از روز اول عید آغاز خواهد شد، ولی سؤال این‌جاست که چرا خشونت‌ها و حملات قبل از آتش‌بس تشدید یافته‌اند؟

در ادامه گفته شده که در این جای شک نیست که در هر دو طرف اشخاصی حضور دارند که به آتش‌بس خوش نیستند و می‌خواهند تا جنگ جاری ادامه پیدا کند.

روزنامه نوشته که طالبان مسئولیت حملات کابل و ننگرهار را نپذیرفته‌اند، بناءً واضح است که حلقات دیگری خواهان ادامه خشونت‌ها اند.

در ادامه نوشته شده که گروه داعش شامل برنامه آتش‌بس نیست، بناءً این گروه می‌خواهد تا از فضای موجود استفاده نماید و با حملات‌اش وضعیت را خراب سازد.

به باور نویسنده، داعش و حامیان‌شان می‌خواهند تا این گروه را به مثابه یک گروه قوی مطرح بسازند و این طور نشان بدهند که اگر طالبان به پروسه صلح هم بپیوندند باز هم جنگ در افغانستان ادامه خواهد داشت.

روزنامه در اخیر تبصره‌اش نوشته که اگر مردم و حکومت بخواهند تا این خطر را دفع نمایند نیاز است تا وحدت میان مردم ایجاد شود و از اختلافات در داخل نظام دست بکشند.

  • دنیا

روزنامه دنیا با اشاره به حمله دیروز نوشته که این حملات در حالی صورت می‌گیرد که مردم افغانستان از آتش‌بس میان حکومت و طالبان تجلیل می‌نمودند که یک بار دیگر به ماتم غم نشستند.

روزنامه نوشته که دیروز در ولایت‌های کابل، ننگرهار، کندز، غزنی و هلمند حملات انتحاری، انفجاری و تهاجمی صورت گرفت که باعث کشته و زخمی شدن تعداد زیاد از افغان‌ها شد.

در ادامه گفته شده که مردم افغانستان امید داشتند که حداقل در جریان ماه مبارک رمضان مخالفان دست از خشونت بکشند.

روزنامه نوشته، معلوم می‌شود که در پُشت این حملات دست‌های بی‌گانه وجود دارد که نمی‌خواهند تا در افغانستان صلح تأمین شود و افغانان نفس راحت بکشند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته که سر از امروز از سوی حکومت افغانستان آتش‌بس نافذ است که این اقدام حکومت از سوی مردم به‌گونه گسترده مورد حمایت قرار گرفته‌است.

روزنامه ابراز امیدواری نموده که طالبان هم معیاد آتش‌بس را تمدید نمایند تا در افغانستان صلح دایمی حکمفرما گردد.

روزنامه در اخیر تبصره‌اش از هر دو طرف خواسته تا آتش‌بس را مراعات نمایند و نگذارند تا دشمنان افغانستان از این موقع استفاده نماید.

  • ویسا

روزنامه ویسا نوشته که رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که آتش‌بس میان حکومت افغانستان و طالبان به خواست امریکایی‌ها و پاکستانی‌ها صورت گرفته‌است.

روزنامه بر اساس گزارش روزنامه دان چاپ پاکستان نوشته که مقامات امریکایی و پاکستانی توافق نموده‌اند که گفتگوها میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز شود و آتش‌بس هم اجرا گردد.

در اخیر روزنامه نوشته، این‌که پاکستان بخواهد که در افغانستان صلح تأمین شود و آتش‌بس نافذ شود، این یک موضوع خیر است.

به باور نویسنده، امتیاز این آتش‌بس را پاکستان به خود اختصاص خواهد داد و معلوم نیست که در عقب این چه بازی در جریان است.