واشنگتن پُست: در جریان آتش‌بس چندین ولایت افغانستان شاهد حملات بودند

شماری از رسانه‌های جهان به وضعیت امنیتی افغانستان و آتش‌بس مؤقت توجه کرده‌اند.

  • واشنگتن پُست

روزنامه امریکایی واشنگتن پُست نوشته که در آستانه آتش‌بس، چندین ولایت افغانستان به‌شمول کابل، حملاتی را تجربه کردند.

به نوشته روزنامه، با توجه به این‌که نیروهای افغان و طالبان تلفات گسترده را در جنگ‌ها متحمل شده‌اند، برای نخستین بار پس از سال ۲۰۰۱ میلادی آتش‌بس را به صورت مؤقت اعلان کرده‌اند.

واشنگتن پُست نوشته که در سال‌های گذشته، هیچ جانبی نتوانسته طرف مقابل را به صورت کامل شکست دهد، اما در نتیجۀ درگیری‌ها، شورشیان کنترول بخش‌های بیشتر را در داخل خاک افغانستان در دست گرفته‌اند.

روزنامه این نکته را به نقل از اردوی امریکا نوشته که تعهد کرده‌است آتش‌بس میان حکومت افغانستان و طالبان را با دقت نظارت می‎کند و از هر گونه حمله بالای نیروهای بین‌المللی و افغان دفاع خواهد کرد.

  • لانگ وار ژورنال

روزنامه لانگ وار ژورنال با توجه به آتش‌بس و افزایش حملات در افغانستان نوشته‌است، شبکه‌های تروریستی از سال‌ها به این‌سو حملات را در نزدیکی پایتخت افغانستان افزایش داده‌اند که در بیشتر حملات شبکه حقانی دخیل بوده‌است.

روزنامه با اشاره به حمله دوشنبه بر وزارت احیا و انکشاف دهات که مسئولیت آن را گروه داعش پذیرفت نوشته است، این گروه از دو سال به این‌سو چندین حمله مرگبار را در کابل انجام داده‌است.

  • اما داعش افغانستان کی‌ها را در بر می‌گیرد؟

لانگ وار ژورنال می‎نویسد، داعش متشکل از گروه‌های شورشی سابق است و شاید تلاش می‌کند تا برای جلب و جذب در صفوف‌اش، افراد بیشتر را تحریک کند.

  • دیلی میل

روزنامه بریتانیایی دیلی میل نوشته‌است، در روز نخست آتش‎بس که از سوی حکومت افغانستان در برابر طالبان اعلان شده، ولایت‌های فاریاب و سرپل شاهد جنگ بودند.

روزنامه به نقل از مقام‌های محلی، جنگ‌ها را شدید عنوان کرده و گفته‌است که هر دو جانب تلفات زیادی را در درگیری‌های روز سه‌شنبه متحمل شدند.