برخی عالمان دین: جنگ و ریختن خون به ویژه در روز‌های عید ناروا می‌باشد

برخی از عالمان دین جنگ و ریختن خون در تمام ایام به‌ویژه روز‌های عید را ناروا می‌دانند.

از روز عید مسلمانان، به‌عنوان جشن، شادی، پاکی و ایمان به خدا تجلیل می‌کنند.

برخی از عالمان دین جنگ و خشونت در تمام ایام، به‌ویژه روز‌های عید و مذهبی را مخالف احکام الهی و سنت نبوی می‌دانند.

بابه جان سیغانی یکی از علمای دینی افغانستان به رادیو آزادی چنین گفت:

"در تمام ایام ریختن خون انسان ناروا است و باید انسان را حرمت گذاشت، به ویژه در ایام مذهبی، ماه حرم، رمضان و عید. آیات زیاد وجود دارد که می‌فرماید؛ کسیکه یک انسان را به ناحق می‌کشد گویا که تمام انسان‌ها را کشته است."

در حالی عالمان دین جنگ و ریختن خون انسان را ناروا می‌داند که افغانستان در ۴ دهه گذشته گواه بیشترین قتل و کشتار بوده‌است.

همچنان ایام عید در حالی عاری از جنگ و کشتار گفته می‌شود که سال‌های گذشته در این ایام شهروندان کشور دستخوش حملات انتحاری شده و یا هم به گلوله بسته شده‌اند.

گفتنی است که در سال ۲۰۱۲ در نتیجۀ انفجار ماین جازسازی شده در میان نمازگذاران عید قربان در شهر میمنه ولایت فاریاب ۴۰ تن کشته شده و ده‌ها تن زخمی شدند.

همچنان ارسلا جمال والی پیشین لوگر، در سال ۲۰۱۳ در اول عید قربان پیش از ادای نماز عید در اثر یک انفجار در مسجد جامع شهر پل علم مرکز ولایت لوگر کشته شد.

اخیراً حدود سه هزار عالم دین در یک نشست در کابل نیز جنگ جاری در کشور را ناروا دانسته پیشنهاد آتش‌بس از سوی طرف‌های درگیر را کردند که در نتیجه رئیس جمهور غنی آتش‌بس هشت روز یعنی از ۲۷ ماه رمضان تا ۵ عید را اعلان کرد که به‌دنبال آن طالبان نیز سه روز عید را آتش‌بس کردند.

از سوی هم برخی دیگر از عالمان دین از جمله شمس‌الرحمن فروتن در باره ارزش خون انسان در قرآن‌کریم چنین می‌گویند:

"خداوند متعال می‌فرماید؛ ولا تقتلو النفس التی حرم الله الا باالحق" شما نکشید به قتل نرسانید نفس را که خداوند قتل آن را حرام کرده است، مگر به حق. یا خداوند می‌فرماید که شما اختلاف نکنید اگر اختلاف کنید قوت شما را الله از بین می‌برد."

شهروندان کشور نیز می‌گویند، ریختن خون انسان به ناحق و بدون موجب سبب خشم خداوند و نزول بدبختی در کشور می‌شود.

احمد صبور خسرو و قسیم سمندری دو تن از باشنده‌گان کشور می‌افزایند، باید در روز‌های عید به‌جای جنگ و نفرت، مسلمانان به یکدیگر‌ شان آغوش دهند.

آنان افزود:

"عبدالصبور خسرو هستم، همدیگر پذیری تنها به عید محدود نمی‌شود، ما دین ما می‌گوید همه مسلمانان برادر اند و به‌ویژه در عید که این جنگ و انسان کشی گلیم‌اش برچیده شود."

"قسیم سمندری هستم، در روز‌های عید تمام مسلمانان باید مثل برادر یک دیگر شان‌را در آغوش بگیرند و چون اسلام می‌گوید در روز‌های عید باید جنگ و خشونت‌ها کنار گذاشته شود، اگر این جنگ در داخل خانه است یا بیرون خانه یا سیاسی است یا اجتماعی."

شهروندان افغانستان از طرف‌های درگیر جنگ می‌طلبند که به احترام ایام عید وارد مذاکرات صلح شوند و به جنگ و انسان کشی خاتمه بخشند.

گزارش: نورالله شایان