از اعلام آتش‌بس تا اکنون در سرپل بیشتر از ۱۰۰ نیروی امنیتی افغان کشته شده‌اند

از روز اعلام آتش‌بس تا اکنون در ولایت سرپل بیشتر از ۱۰۰ نیروی امنیتی افغان کشته شده‌اند.

با آغاز اعلام آتش‌بس از سوی ریاست جمهوری افغانستان فعالیت گروه طالبان در ولایت سرپل افزایش یافته است.

محمد نور رحمانی رئیس شورای ولایتی سرپل می‌گوید که بعد از سقوط دو پایگاه نظامی در مناطق قفلاطون و القانی قشلاق ولسوالی صیاد شب گذشته نیز طالبان مسلح در چندین نقاط این ولایت حمله کرده و دو پوسته را در مناطق بلغلی مرکز سرپل سقوط داده‌اند.

آقای رحمانی صبح روز پنجشنبه «۲۴ جوزای ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت از آغاز اعلام آتش‌بس تا اکنون در ولایت سرپل بیشتر از ۱۰۰ نیروی افغان کشته شده اند که این آمار خیلی‌ بلند و تکان دهنده است.

محمد نور رحمانی

رئیس شورای ولایتی سرپل در این مورد چنین ابراز نظر کرد:

"دولت افغانستان آتش‌بس اعلام کرد و مخالفین هم در سه روز عید پذیرفتند، ولی این آتش‌بس به نظر من یک‌جانبه است، آتش‌بس یک‌جانبه که هیچ دستآوردی نداشته به جز وارد کردن تلفات سنگین بالای نیروهای افغان."

رئیس شورای ولایتی سرپل تأکید می‌ورزد که اگر دولت در این راستا با در نظرداشت وضعیت فعلی مملکت توجه جدی نکند این آتش‌بس یک‌جانبه خواهد بود و تأثیرات مثبتی در پی نداشته و تلفات سنگین بر پیکر نیروهای امنیتی وارد خواهد کرد.

در همین حال محمد حنیف رضایی مسئول دفتر مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۹ شاهین از سقوط دو پوسته امنیتی در مناطق بلغلی سرپل می‌گوید که در این نبرد دو سرباز اردوی ملی کشته شده و چهار تن دیگر جراحت برداشته اند.

به‌گفته رضایی در این نبرد ۷ طالب مسلح نیز کشته شده و ۹ تن دیگر‌ شان زخمی شده اند.

وی در مورد وضعیت فعلی مناطق از دست رفته چنین گفت:

"درست است شب گذشته باز هم مخالفین بالای پوسته‌های بلغلی حمله کردند که در نتیجه به هر دو طرف هم تلفات وارد گردیده و پوسته‌های که بدست طالبان سقوط کرده بود، صبح امروز دوباره اکمال گردید. وضعیت فعلاً در منطقه نورمال است و در ساحات از دست رفته هم‌اکنون نیرو های ما گشت‌زنی می‌کنند."

مسئولان می‌گویند که نیرو های قطعات کمکی تازه نفس روز گذشته به ولایت سرپل رسیده و در مناطق نا امن و آسیب پذیر این ولایت مستقر شدند.

این نیروها که در حالت دفاعی قرار گرفته اند هرگاه بالای آن‌ها از سوی طالبان مسلح حمله صورت بگیرد از خود دفاع خواهند کرد.

گزارش: عالم رحمانیار