وزیر داخله: امید است طالبان در روزهای عید به همه اصول آتش‌بس پابند بمانند

ویس احمد برمک وزیر داخله افغانستان می‌گوید که با آغاز آتش‌بس از سوی حکومت باز هم حملات طالبان مسلح در برخی ولایات به شدت ادامه دارد.

ویس احمد برمک وزیر داخله افغانستان می‌گوید، طالبان در روزهای که از آغاز آتش‌بس از سوی حکومت می‌گذرد به حملات‌شان علیه نیرو های امنیتی افغان همچنان ادامه داده اند.

آقای برمک روز پنجشنبه «۲۴ جوزای ۱۳۹۷» در یک نشست خبری در کابل گفت، امیدوار اند که طالبان در روزهای عید به همه اصول آتش‌بس پابند بمانند.

ویس احمد برمک

او افزود:

"در غزنی، فاریاب، بدخشان و برخی ولایات دیگر تحرکات دشمن مانند گذشته ادامه دارد و ما واکنش مثبت آنان را مشاهده نکرده ایم، اما آرزوی ما این است که در روزهای عید آنچه اعلام کرده‌اند به آن پابند بمانند."

طالبان در برابر اعلام آتش‌بس موقت از سوی حکومت افغانستان سه روز عید را آتش‌بس اعلام کردند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در نشست شانگهای اعلام آتش‌بس از سوی طالبان را گامی مهمی خواند که در طول چند دهه گذشته برداشته شده است.

آقای غنی هفته جاری در دیدار با لوی درسیتز پاکستان در کابل نیز از تلاش‌ها برای تمدید این آتش‌بس سخن زد.

از سوی هم ملا عبدالسلام ضعیف سفیر رژیم طالبان در اسلام‌آباد ابراز امیدواری کرد که این آتش‌بس موقت برای سه ماه تمدید و زمینه را برای گفتگوهای صلح فراهم سازد.

در این حال شهزاده مسعود از کارشناسان سیاسی می‌گوید که رعایت اصول آتش‌بس موقت می‌تواند فضای باور را میان طرف‌های درگیر به میان آورد و باید از آن مدیریت درست صورت گیرد.

شهزاده مسعود

او افزود:

"اگر آتش‌بس مراعات نشود و بی‌باوری به میان آید، پس در آینده ملت افغان بالای یک جناح نیز اعتماد کرده نمی‌تواند، لازم است که هر دو طرف از این آتش‌بس خوب مدیریت نمایند به‌خاطریکه برخی از حلقات مخرب داخلی و خارجی وجود دارد که می‌خواهند این پروسه ملی را سبوتاژ کنند."

آقای مسعود می‌گوید، هر کس و گروهی که خواهان تأمین صلح در افغانستان است باید از فرصت به میان آمده یعنی آتش‌بس موقت برای تأمین صلح در این کشور استفاده کرده و اجازه ندهد که حلقات مخرب آن را آسیب برساند.

گزارش: نسیم شفق