تحلیل‌گران: احتمال گفتگو میان طالبان و امریکا افزایش یافته‌است

بعد از اعلان آتش‌بس رئیس جمهور افغانستان، احتمال گفتگو بین طالبان و امریکا افزایش یافته‌است.

شورشیان طالب به تکرار بالای مذاکرات مستقیم با امریکایی‌ها تأکید کرده‌اند، اما واشنگتن می‌گوید، از گفتگو‌های صلح به رهبری حکومت افغانستان حمایت می‌کند.

تحلیل‌گران و دیپلومات‌های غربی می‌گویند، پیشنهاد رئیس جمهور افغانستان مبنی بر گفتگوی بدون قید شرط صلح با طالبان، راه را برای مذاکرات مقام‌های امریکایی با این گروه باز کرده‌است.

توماس روتینگ یکی از مدیران شبکه تحلیل‌گران افغان می‌گوید:

"رئیس جمهور اشرف غنی پیشنهاد خود را داده و اکنون نوبت امریکاست تا این بن‌بست را بشکند. ولو هم این به معنی انحراف از سیاست امریکا باشد که گفته مذاکرات صلح برای پایان جنگ ۱۷ ساله افغانستان باید تحت رهبری کامل افغان‌ها صورت گیرد."

به نوشته گزارش خبرگزاری رویترز، به نظر می‌رسد که وزیر امور خارجه امریکا برای تغییر این سیاست آماده‌است.

مایک پومپئو

مایک پومپئو گفته‌است:

"همان طور که رئیس جمهور غنی در بیانیه خود به مردم افغانستان تأکید کرده‌است، مذاکرات صلح افغانستان به بحث‌ها به شمول گفتگو روی نقش فعالان و قدرت‌های بین‌المللی ضرورت دارد."

او گفت، ایالات متحدۀ امریکا آماده حمایت، زمینه سازی و مشارکت در این بحث‌ها می‌باشد.

ریچارد اولسن سابق نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان، این سخنان وزیر خارجه امریکا را با اهمیت خوانده و آنرا نشانۀ می‌داند که گویا ایالات متحده آماده است، بالاخره روی موضوع خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان که برای طالبان مهم است، بحث کند.

ضمناً، یک مقام برجسته امریکایی که از گفتن نامش خودداری کرد، قبل از آغاز آتش‌بس گفته بود، مسایل زیادی وجود دارند که در کوتاه مدت مانع گفتگو‌های مستقیم میان طالبان و ایالات متحده می‌شود.

این مقام علاوه نمود، یکی از این مشکلات عمده این است که ما نمی‌دانیم کی از نام طالبان صلاحیت گفتگو با مقامات امریکایی را دارد. او اضافه کرد در این مورد اطلاعات اندک وجود دارد.

یک مقام دیگر امریکایی گفت، هنوز سؤال در مورد این موضوع وجود دارد که با عناصر تندرو طالبان چه اتقاق می‌افتتد. او گفت، عناصری در میان طالبان هستند که نمی‌خواهند به میز مذاکره بنشینند.

طالبان مسلح روز یک‌شنبه در اعلامیه‌شان مبنی بر پایان آتش‌بس، برای رسیدن به یک راه حل به جنگ افغانستان خواهان مذاکرات مستقیم با امریکا شدند.

یک دیپلومات ارشد که از مذاکرات برای آتش‌بس آگاهی دارد، تخمین کرد که احتمال گفتگو بین طالبان و حکومت افغانستان ۵۰ – ۵۰ فیصد است.

او گفت:

"طالبان می‌خواهند که روی خروج نیرو‌های خارجی با امریکا مذاکرات مستقیم را به پیش ببرند. زیرا آن‌ها نمی‌خواهند که امتیاز خروج نیروهای خارجی را به حکومت افغانستان بدهند."

بر اساس گزارش، امریکا که زمانی مخالف مذاکرات مستقیم با طالبان بود، تحولات اخیر نشان می‌دهند که مخالفت ایالات متحده اندک، اندک کاهش می‌یابد.