پاکستان تعهد کرد که در زمینه مسدود ساختن منابع مالی تمویل تروریزم اقدام می‌کند

مسجد فیصل در اسلام آباد

پاکستان تعهد کرد که در زمینه مسدود ساختن منابع مالی تمویل تروریزم اقدام خواهد کرد.

گرچه پاکستان در هفته گذشته زمانی‌که در لیست کشورهای شامل ساخته شد که به خاطر تمویل تروریزم تحت نظارت قرار دارند، عکس العمل نشان داد و اعظم خان وزیر امور داخله این کشور، ایالات متحده امریکا و کشورهای اروپایی را متهم کرد که گویا "گروه ویژه اقدام مالی" (FATF) را به گرفتن این تصمیم مجبور ساخته اند، ولی یک روز بعد از آن تعهد کرد که با این اداره بین المللی یکجا کار خواهد کرد.

پاکستان می‌گوید، یکجا با "گروه ویژه اقدام مالی" که در پاریس مستقر است، روی طرح پلان‌ها، تدوین قوانین و مقررات به خاطر سرکوب منابع مالی تمویل تروریزم و جلوگیری از پول شویی کار خواهد کرد.

شمشاد اختر وزیر مالیه پاکستان بیست و نهم جون به مقامات "گروه ویژه اقدام مالی" گفت، حکومت این کشور در نظر دارد تا در سطح حکومت پاکستان اقدامات و تدابیر بر ضد منابع مالی تمویل تروریزم را تقویت کند.

حکومت پاکستان می گوید "گروه ویژه اقدام مالی" در مورد نشست اخیر این گروه که یک هفته دوام کرد، به حکومت این کشور اطلاع داده بود.

حکومت پاکستان می گوید "گروه ویژه اقدام مالی" در مورد نشست اخیر این گروه که یک هفته دوام کرد، به حکومت این کشور اطلاع داده بود.

در ماه فبروری سالجاری میلادی نیز "گروه ویژۀ اقدام مالی" به حکومت پاکستان هشدار داده بود تا منابع مالی تمویل تروریزم را در قلمرو این کشور مسدود سازد.

"گروه ویژه اقدام مالی" که در آن ۳۵ کشور جهان و دو اداره منطقوی عضویت دارند از بانک‌ها و سرمایه گزاران بین المللی می‌خواهند تا از دادن قرضه به کشورهای خودداری کند که به خاطر تمویل تروریزم در لیست "خاکستری" تحت نظارت، قرار دارند.

"گروه ویژۀ اقدام مالی" به تاریخ بیست و نهم جون گفت پاکستان را یکبار دیگر شامل لیست "خاکستری" می‌سازد که به خاطر تمویل تروریزم تحت نظارت قرار دارند.

"گروه ویژه اقدام مالی" گفته است این اقدام را به خاطر آن می‌کند که فشارها بالای اسلام آباد افزایش یابد تا از حمایت گروه‌های دست بکشد که به کمک آن‌ها متهم است.

دلیل این تصمیم همچنان موجودیت پناه‌گاه‌های طالبان در قلمرو پاکستان و فعالیت افرادی مانند حافظ سعید خوانده شده که در لیست سیاه ایالات متحده امریکا شامل است.

نتیجه شمولیت در لیست "خاکستری" "گروه ویژه اقدام مالی" این است که در صورت عدم اقدامات در مرحله بعدی پاکستان در لیست سیاه شامل شده و تحریم ها بالای این کشور وضع خواهد شد.

"گروه ویژه اقدام مالی" (FATF) برای خارج شدن از لیست "خاکستری" یک فهرست از تدابیر و اقدامات لازم برای حکومت پاکستان نیز سپرده است.

شمشاد اختر وزیر مالیه پاکستان گفته است، به خاطر عملی ساختن این برنامه حکومت یک پلان هماهنگی و میکانیزم نظارت را با ادارات دولتی این کشور طرح می کند.