کمیسیون شکایات انتخاباتی: کمبود کمیشنران ولایتی ما را با چالش روبه‌رو کرده‌است

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می‌گوید، رد شدن لیست نامزد کمیشنران ولایتی این کمیسیون از سوی ریاست جمهوری، آنان را با چالش روبه‌رو کرده‌است.

این کمیسیون می‌گوید پس از اعلان فهرست ابتدایی نامزدان ولسی جرگه بیش از دو صد شکایت را دریافت کرده‌اند.

غلام دستگیر هدایت یک کمیشنر این کمیسیون روز چهارشنبه در صحبت با به رادیو ازادی تاکید کرد که باید به شکایات مردم رسیده‌گی شود اما به گفته وی رد شدن لیست نامزد کمیشنران ولایتی این کمیسیون از سوی ریاست جمهوری، دست آنان را تا اندازه ی بسته کرده‌است.

به گفته وی، باید کمیشنران ولایتی شکایات مردم را ثبت و بررسی می‌کرد اما حالا کمیسیون شکایات انتخاباتی به آن رسیده‌گی می‌کند.

او افزود:

"مطابق قانون لیست ۱۰۲ نفری را که ما به ریاست جمهوری فرستادیم اما متأسفانه از میان این لیست ۲۷ تن تایید شدند، حالان که ما در هر ولایت باید سه کمیشنر ولایتی داشته باشیم و در باره شکایات فیصله شان‌را می‌کردند."

کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی نزدیک به دو ماه پیش لیست ۱۰۲ نامزد کمیشنر ولایتی را به ریاست جمهوری فرستاد اما رئیس جمهور روز سه شنبه تنها ۲۷ تن آن‌را تائید کرده‌است.

پس از اعلان فهرست ابتدایی نامزدان ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها باید کمیسیون شکایات انتخابات در طی یک ماه به شکایات مردم و نامزدان حذف شده رسیده‌گی کند.

اما اکنون کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید نبود کمیشنران ولایتی کار‌های آنان را به کندی روبه‌رو کرده‌است.

به گفته مسئولان این کمیسیون ریاست جمهوری تا هنوز وضاحت نداده که روی کدام دلیل متباقی نامزد کمیشنران ولایتی را تائید نکرده‌است.

اما دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری می‌گوید اکثراً نامزد کمیشنران معرفی شده از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی واجد شرایط نبوده و از همینرو رد شده‌اند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت این کمیسیون در معرفی لیست جدید همکاری نمی‌کند.

شاه حسین مرتضوي

او افزود:

"لیست را که آنان فرستاده باید تمامی مراحل قانونی در آن مد نظر گرفته می‌شد، در روزهای گذشته همکاران ما تلاش کردند تا این موضوع را با کمیسیون شکایات انتخاباتی شریک کنند اما آنان برای همکاری علاقه‌مندی نشان ندادند."

در همین حال شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند که مداخله و موجودیت اختلاف میان کمیسیون‌های انتخاباتی و ریاست جمهوری بالای پروسه انتخابات تاثیر منفی خواهد گذاشت.

گزارش: نورالله شایان