مشرانو جرگه افغانستان همکاری ایران با طالبان مسلح را نگران کننده می‌داند!

مشرانو جرگه افغانستان همکاری ایران با طالبان مسلح را نگران کننده می‌داند.

کمک ایران با طالبان مسلح و مداخله آن کشور در مسایل افغانستان نگرانی های شدید را در مشرانو جرگه این کشور بر انگیخته است.

مشرانو جرگه میگوید که بر اساس معلومات این جرگه صدها تن از جنگجویان طالبان در ایران مصروف آموزش اند و تهران در تلاش گسترش نفوذ اش در افغانستان است.

محمد علم ایزدیار معاون اول این جرگه که ریاست نشست عمومی روز یکشنبه این جرگه را نیز بر عهده داشت با اشاره به این موضوع گفت که پشتیبانی از مخالفان مسلح حکومت افغانستان به نفع هیچ کشوری نیست.

محمد علم ایزدیار

او افزود:

"آموزش دادن به مخالفین در دو کشور که یکی آن پاکستان و دیگر ایران است موضوع حساس است، هر کشوریکه بخواهد از طالبان و گروه های تروریستی منحیث وسیله فشار استفاده کند این تجربه ناکام است و به خود شان ضرر خواهد رسانید طوریکه همسایه دیگری ما از آن متاثر شده و امروز به مصیبت بزرگتر از ما مواجه است."

این نگرانی‌ها در حالی ابراز می‌شوند که همواره از همکاری ایران با طالبان مسلح سخن زده شده است.

پیش از این شماری از مقامات محلی افغان در غرب این کشور گفته اند که ایران با طالبان کمک نظامی می‌کند و به نا امنی‌ها در این کشور دامن میزند.

نثار احمد غوریانی رئیس کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه نیز چندی پیش به رادیو آزادی گفته بود که موضوع کمک تسلیحاتی ایران با طالبان بسیار نگران کننده است.

همچنان وزیر خارجه امریکا حین اعلام ستراتیژی جدید ایالات متحده برای ایران گفت که تهران به طالبان مسلح در افغانستان سلاح و تجهیزات نظامی می‌فرستد و از این گروه پشتیبانی می‌کند.

سفیر ایران در کابل قبل از این در صحبت با رسانه ها تماس با طالبان را تائید کرده اما داشتن روابط با این گروه را رد کرده است.

طالبان نیز همچو اظهارات را نادرست دانسته و آن را رده کرده اند.

دراین حال نثاراحمد حارس یک عضو مشرانو جرگه میگوید که براساس معلومات،ایران از راه های مختلف در تلاش افزایش نفوذ اش در افغانستان است.

او افزود:

"هم‌زمان با تنشی که میان ایران و ایالات متحده امریکا به وجود آمد نفوذ ایران در داخل خاک افغانستان نیز در حال افزایش است، همین حالا پنجصد تا شش تن از اعضای طالبان مصروف آموزش پیشرفته نظامی در مراحل مختلف در خاک ایران هستند و این بسیار نگران کننده است."

وزارت دفاع افغانستان گفته است که کمک مالی و تسلیحاتی ایران با طالبان مسلح را رد و یا تائید نمی‌کند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که درین مورد به تحقیقات گسترده نیاز است.

از سوی هم شماری از اعضای شورای ملی می‌گویند که به پشتیبانی ایران از طالبان مسلح باید با جدیت دیده شود و در این زمینه بررسی ها و اقدامات لازم و به موقع صورت گیرد.

گزارش: نسیم شفق