کمیسیون انتخابات: روند ثبت نام رای دهنده‌گان در ۲۰ ولایت برای یک هفته تمدید شد

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، روند ثبت نام رای دهنده‌گان را در بیست ولایت کشور برای یک هفته تمدید کرد.

در حالی‌که روند ثبت نام رای دهنده‌گان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها پایان یافته کمیسیون مستقل انتخابات از تمدید این روند در ۱۱۲ مرکز در ۲۰ ولایت کشور خبر می‌دهد.

سید حفیظ الله هاشیمی سخنگوی این کمیسیون روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این روند در مراکز که بنابر دلایل مختلف نتوانسته بودند تا ۵ سرطان سال جاری فعالیت نمایند تمدید شده‌است.

سید حفیظ الله هاشمی

او افزود:

"کمیسیون فیصله کرد که ۱۱۲ مرکز در ۲۰ ولایت کشور که بنابر دلایل مختلف نتوانسته بودند تا پنجم سرطان سال جاری فعالیت نماید روند ثبت نام رای دهنده‌گان را از تاریخ ۲۰ الی ۲۷ سرطان سال جاری تمدید نمود تا مردم بتوانند در آنجا‌ها ثبت نام کنند."

آقای هاشمی می‌گوید، کمیسیون مستقل انتخابات این تصمیم را بخاطر اشتراک بیشتر مردم در انتخابات آینده ولسی جرگه و شورهای ولسوالی‌ها گرفته است.

اما پیش از این نیز کمیسیون مستقل انتخابات روند ثبت نام رای دهنده‌گان را در شهر‌ها یک ماه و در ولسوالی‌ها و قریه‌ها هر کدام ده روز تمدید کرده بود.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، روند ثبت نام رای دهنده‌گان از ۲۵ حمل آغاز شده و به‌تاریخ ۱۵ سرطان سال جاری پایان یافت.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، از آغاز روند ثبت نام رای دهنده‌گان تا کنون بیش از هشت میلیون نه صد هزار تن ثبت نام کرده‌اند.

قرار است، انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به تاریخ ۲۸ میزان سال جاری خوشیدی برگزار شود.

از سوی هم یوسف رشید رئیس اجرائیه بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا از تمدید این روند استقبال کرده می‌گوید، که این مسئله می تواند زمینه‌های بیشتر مشارکت مردم را در انتخابات آینده فراهم نماید.

یوسف رشید

او افزود:

"کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان مکلف است تا زمینه مشارکت مردم در انتخابات را فراهم نمایم ما از این مسئله استقبال می‌کنیم، ولی مسئله که نگرانی داریم اینست که نشود کمیسیون به اساس همین دلایل و تمدید پروسه، کار اصلی دیگر کمیسیون که عبارت است از ترتیب فهرست رای دهنده‌گان و شریک ساختن آن با مردم به اساس تقویم انتخاباتی که آن‌را مشخص ساخته است از آن فرار نمایند."

آقای رشید تاکید می‌کند که کمیسیون مستقل انتخابات در کنار تمدید روند ثبت نام رای دهنده‌گان باید بیشتر به ترتیب فهرست رای دهنده‌گان و شریک ساختن آن با مردم توجه نماید تا اعتماد مردم نسبت به این پروسه بیشتر گردد.

گزارش: فرشته ندا