نگرانی برخی وکلا در ولسی جرگه از افزایش نا امنی در کشور

برخی اعضای ولسی جرگه افغانستان از افزایش ناامنی ها در نقاط مختلف کشور ابراز نگرانی می‌کنند.

شماری اعضای ولسی جرگه افغانستان می‌گویند، تهدیدات امنیتی در مناطق مختلف کشور افزایش یافته و اگر حکومت در این مورد توجه نکند حملات مخالفان مسلح بیشتر از این گسترش می‌یابد.

اعضای این جرگه روز شنبه «۲۳ سرطان ۱۳۹۷» در نشست عمومی ولسی جرگه گفتند، بخاطر مدیریت ضعیف و عدم هماهنگی میان ارگانهای امنیتی، وضعیت امنیتی روز به روز در اکثر ولایات کشور بدتر می‌گردد.

حمیدزی لالی

لالی حمیدزی یکتن از اعضای ولسی جرگه می‌گوید:

"وضعیت امنیتی در ولایات ننگرهار، پکتیا، غزنی، کندهار، هلمند، ارزگان، فراه، بادغیس، فاریاب، بغلان، کندز و بدخشان خراب است، تقریباً در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۰ تن از نیرو های امنیتی افغان کشته شده‌اند."

از سوی هم اکرام الدین رضا زاده نیز از ناامنی های اخیر در ولایت غور ابراز نگرانی کرده می‌گوید، اگر حکومت به‌خاطر تامین امنیت این ولایت اقدام جدی نکند این ولایت بدست مخالفان مسلح سقوط خواهد کرد.

او افزود:

"وضعیت غور هم خراب است، اگر حکومت در ارتباط به وضعیت امنیتی غور اقدام عملی روی دست نگیرد، از نقوذ دشمن جلوگیری صورت نشود، آن زمان مشکل است که حکومت ما بتواند کاری را انجام دهد."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌گردد که چندی پیش مقامات محلی ولایت بلخ نیز گفته بودند که طالبان مسلح چهار قریه را در ولسوالی چمتال بلخ با سقوط مواجه ساخته بودند.

پیش از آن نیز طالبان مسلح حملات تهاجمی را بر پوسته‌های پولیس در منطقه نو آباد و فیض آباد ولسوالی چاه آب تخار در انجام داده بودند و همچنان برخی پوسته های امنیتی ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک نیز سقوط داده بودند.

چندی قبل وزارت دفاع افغانستان گفته است که ۳۰ ولسوالی با تهدید بلند مخالفین مسلح روبه‌رو بوده و ۱۱ ولسوالی کاملاً در کنترول مخالفین مسلح قرار دارد.

از سوی هم محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع تهدیدات دشمن در برخی ولایات را پذیرفته اما می‌گوید که نیرو های امنیتی افغان عملیات گسترده را علیه آنان آغاز کرده و دستاوردهای خوبی نیز داشته اند.

محمد رادمنش

او افزود:

"ما هم بیکار نبودیم، و در تمام مناطق که این تهدیدات متوجه دولت است در آنجا ما شتافتیم و با تمام امکانات در برابر دشمن ایستاده‌گی کردیم و تلفات زیادی را به مخالفان مسلح وارد کردیم."

آقای رادمنش می‌گوید، هم اکنون نیرو های امنیتی افغان در ولایات ارزگان، فراه، ننگرهار، کندز، فاریاب، جوزجان و هلمند عملیات گسترده را آغاز کرده و تلفات سنگین به دشمن وارد کرده‌اند.

از سوی هم باری عارض یکتن از کارشناسان نظامی نگرانی اعضای ولسی جرگه را بجا دانسته می‌گوید، نیرو های امنیتی عملیات را انجام می دهند اما این عملیات ها بسنده نبوده و باید ارگان‌های امنیتی تدابیر جدی‌تر را به‌خاطر کاهش تهدیدات دشمن در کشور روی دست گیرند.

گزارش: فرشته ندا