کمیسیون شکایات انتخاباتی: مرحله بررسی و ارزیابی شکایات آغاز شده‌است

کیمسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی می‌گوید بررسی‌های همه جانبه را از شکایاتی که به این کمیسیون رسیده آغاز کرده‌است و این شکایت‌ها پس از مستند سازی و تحلیل از سوی کمیسیون ویژه برای اتخاذ تصمیم نهایی به کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی فرستاده می‌شود.

عبدالبصیر فایز کمیشنر این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید تا اکنون حدود ۶۴۳ شکایت را از ۳۴ ولایت دریافته‌اند که از این میان تنها حدود ۸۶ شکایت در پیوند به دست داشتن برخی از نامزدان در جنایت‌های حقوق بشری، قتل، داشتن افراد مسلح و غصب جایدادها است.

آقای فایز تأکید می‌ورزد که در صورت دست یافتن به اسناد مؤثق در پیوند به این ادعا‌ها، نام‌های این افراد از فهرست نامزدان حذف خواهد شد.

وی گفت:

"ما مرحله بررسی و ارزیابی شکایت‌ها را آغاز کرده‌ایم، تیم‌های ثبت، تصنیف و دقیق مؤظف شده‌اند تا بررسی‌های شان را در پیوند به شکایت‌های رسیده به این کمیسیون آغاز کنند، اگر کسانی‌که در برابر آنان شکایت وجود دارد مستند ثابت گردد که در جنایت‌های بشری، حرمان از حقوق مدنی، قتل و غصب زمین محکوم استند کمیسیون مطابق احکام قانون نام‌های چنین افراد را از فهرست نامزدان حذف خواهد کرد."

این کمیسیون می‌گوید، احتمال آن می‌رود که پس از بررسی اسناد شکایت نامزدان که نام‌های شان حذف شده، رد و یا هم دوباره به فهرست نامزدان راه یابند.

کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی از نهم سرطان به درج شکایت‌ها آغاز کرده است و قرار است این کمیسیون در یازدهم اسد نتایج نهایی را دوباره به کمیسیون مستقل انتخابات بفرستد.

در این میان عرفان‌الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه به شفافیت روند بررسی اسناد نامزدان از سوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی تأکید می‌ورزد.

عرفان الله عرفان

وی افزود:

"انتظار ما به‌حیث نماینده‌گان مردم این است که این پروسه نهایت شفاف و جدی باید باشد و تلاش شود کسانی‌که در قضایای جنایی و جرمی دخیل استند کمیسیون جداً به آن رسیده‌گی کند و نگذارد کسانی‌که می‌خواهند با وکیل شدن و راه یافتن به پارلمان روی جنایت‌های‌شان پرده بیندازند به پارلمان راه یابند."

آقای عرفان می‌گوید اگر کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی و نهادهای عدلی و قضایی در بررسی دقیق اسناد نامزدان ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها از استقلالیت و جدیت کار نگیرند، جنایتکاران و ناقضان حقوق بشری به پارلمان راه خواهند یافت و این برای مردم پذیرفتنی نیست.

گزارش: نظیفه محبوبی