دنیا: بی‌توجهی به پیشنهادات احزاب، انتخابات ‌را به بحران می‌برد

نشریه‌‌های چاپی امروز کابل برعلاوه سایر موضوعات روی دو موضوع عمده پرداخته‌اند، چالش‌ها فرا راه انتخابات و پروسه صلح.

  • دنیا

روزنامه دنیا در یک مطلب‌اش نوشته که بی‌توجهی به پیشنهادات احزاب، انتخابات ‌را به بحران می‌برد.

روزنامه از قول برخی از نماینده‌گان ولسی جرگه افغانستان نوشته که برگزاری هر گونه انتخابات بدون در نظر گرفتن پیشنهادات احزاب سیاسی مبنی بر اصلاح سیستم انتخاباتی، چالش‌زا خواهد بود.

در ادامه از قول یک تن از وکلا گفته شده که برگزاری انتخابات بر بنیاد شناسنامه‌های ورقی کاغذی تکرار انتخابات سال ۲۰۱۴ میلادی خواهد بود.

در مطلب هم‌چنان نوشته شده که انتخابات پُر از تقلب نه‌تنها که مشکل افغانستان را حل نمی‌تواند، بلکه افغانستان را بیشتر به سوی بحران خواهد کشانید.

  • هفته‌نامه کابل

هفته‌نامه کابل هم در سرمقاله‌اش روی موضوع انتخابات مکث نموده‌است.

هفته‌نامه نوشته که اخیراً مسئولان حکومت وحدت ملی از کمیسیون انتخابات خواسته‌اند تا تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را به زودی اعلام کند.

در ادامه به نقل از خبرنامه ارگ ریاست جمهوری گفته شده که رهبری حکومت وحدت ملی از کمیسیون انتخابات خواسته تا از چگونگی روند ثبت‌نام رأی‌دهنده‎گان به مردم اطمینان دهد و نیز زمینه نظارت از انتخابات توسط احزاب سیاسی، نهاد‌های مدنی، ناظران ملی و بین‌المللی را فراهم کند.

به باور سرمقاله نویس، این روزها از وضعیت سیاسی افغانستان این را می‌توان برداشت کرد که حکومت تمایل دارد انتخابات پارلمانی پیشرو برگزار نشود و از قراین چنین استنباط می‌شود که حکومت می‌خواهد تا انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در یک زمان برگزار شود.

روزنامه در اخیر سرمقاله نوشته که در کل سیاست حکومت در قبال پروسه انتخابات در هالۀ از ابهام قرار دارد و این گمانه زنی‌ها مبنی به برگزار نشدن انتخابات پارلمانی پیشرو را بیشتر می‌کند.

  • ماندگار

روزنامه ماندگار در یک مطلب‌اش روی مذاکرات صلح پرداخته و نوشته که امریکا در مذاکره با طالبان دولت افغانستان را منزوی کرده‌است.

در مطلب از قول یک مقام شورای عالی صلح نوشته‌است که بحث صلح افغانستان با طالبان از طریق امریکا به پیش برده می‌شود و دولت افغانستان در این زمینه نقش یک ناظر را هم ندارد.

در ادامه از قول همین منبع گفته شده قرار بود که دولت افغانستان محور اصلی مذاکرات باشد و باید امریکا به حضور دولت افغانستان با طالبان گفتگو کند، اما حالا چنین نیست.

روزنامه از قول همین منبع هم‌چنان نوشته که این دیدار طالبان و امریکایی‌‌ها می‌تواند برای دولت افغانستان آزار دهنده باشد، اما کسی در دولت در این مورد اعتراضی ندارد و این اعتراض نکردن هم از درمانده‌گی است.

  • انیس

روزنامه دولتی انیس هم در تبصره‌اش روی موضوع صلح نوشته و گفته شده که همکاری و تعهدات زمامداران نظامی امریکا در تأمین صلح و ثبات در افغانستان با مساعد ساختن شرایط ملاقات با طالبان بسیار مؤثر است.

روزنامه از قول آگاهان سیاسی نوشته که برای دستیابی به مذاکرات صلح باید زمامداران امریکایی برای مذاکرات بین‌الافغانی زمینه‌سازی نمایند.