فایز: رئیس جمهور غنی لیست کمیشنران ولایتی کمیسیون شکایات‌ انتخاباتی را منظور کرد

رئیس جمهور غنی فهرست کمیشنران ولایتی کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی را منظور کرده‌است.

سر انجام رئیس جمهور غنی کمیشنران ولایتی کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی را منظور و به انتظار این کمیسیون نقطه پایان گذاشت.

محمد بصیر فایز یکی از کمیشنران این کمیسیون روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت که یک منبع معتبر ریاست جمهوری از تائیدی این کمیشنران از سوی رئیس جمهور اطمینان داده است و با معرفی آنان چالش‌های که سر راه این کمیسیون وجود داشت مهار خواهند شد.

آقای فایز می‌گوید، این کمیشنران به مرحله نخست شکایت‌های انتخاباتی رسیده‌گی می‌کنند و پس از آن برای فیصله نهایی این شکایت‌ها به دفتر مرکزی در کابل فرستاده می‌شود.

عبدالبصیر فایر

او افزود:

"ما از یک منبع موثق خبر شدیم که خوشبختانه لست باقی مانده از سوی رئیس جمهور منظور کرده ما هم تدابیر خود را گرفته‌ایم و این‌ها را بخیر به ولایت‌های مربوط‌ شان می‌فرستیم از این کمیشنران تعهد می‌گیریم، نهادهای ناظر و فعالان مدنی بالای کار ما در مرکز و ولایات نظارت خواهند داشت و اگر برای ما کدام مورد فساد و رشوه ثابت گردد و برای ما ثابت گردد، به معرفی چنین افراد به نهادهای عدلی و قضایی اقدام خواهیم کرد."

پیشتر کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی فهرست ۱۰۲ تن را از بهر معرفی به حیث کمیشنران ولایتی این کمیسیون به ریاست جمهوری فرستاد و رئیس جمهور غنی از آن میان تنها ۲۷ تن را به حیث کمیشنران ولایتی معرفی کرد.

در آن وقت شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور گفت که از کمیسیون خواسته اند تا افراد تازه که معیار گزینش به‌حیث کمیشنران را داشته باشند، معرفی گردد، اما اکنون با تماس‌های مکرر سخنگویان ریاست جمهوری حاضر نشدند در این باره برای ما پاسخ دهند.

اکنون کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی می‌گوید ریاست جمهوری همان فهرست افراد باقی مانده که شمار‌شان به ۷۵ تن می‌رسد را تائید کرده است و این کمیشنران برای رسیده‌گی به مرحله نخست شکایت‌های انتخاباتی به ۳۴ ولایت کشور فرستاده می‌شوند.

پیش از این با گذشت نزدیک به دو ماه تاخیر در معرفی کمیشنران کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخابتی هشدار داده بود که با عدم معرفی و یا تاخیر در تائید کمیشنران ولایتی ریاست جمهوری مسئول هرگونه چالش در کار این کمیسیون خواهد بود.

با این همه، بر اساس زمان‌بندی، روند رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی باید در دوازدهم ماه اسد سال روان پایان یابد.

حال، نگرانی های از عدم بی‌طرفی، صداقت در کار و استقلالیت کمیشنران این کمیسیون در کار رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی و در وقت و زمان آن محسوس است.

در این میان، شاه محمود مل رئیس اجرایی دیده‌بان انتخابات به بی‌طرفی ،سرعت در کار و صداقت این کمیشنران تاکید می‌ورزد.

او افزود:

"در استخدام این افراد دقت ضرور بود، و حالا نیز ضرور است اینها باید مسکلی و بی طرف باشند، اگر به این دلایل که معیار باید در نظر گرفته می‌شد تاخیر صورت گرفته و حالا همان فهرست نخست که از سوی ریاست جمهوری رد شده بود تائید شده، پس معلوم می‌شود که مشکل در داخل خود حکومت بوده، حال این کمیشنران باید هر چه زودتر به کارشان آغاز کنند تا مدت زمان را برای رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی در نظر گفته شده‌است به وقت معین آن تکمیل گردد."

آقای مل می‌گوید تلاش‌های برای مدیریت این روند محسوس است و حتی برای جامعه مدنی و ناظران انتخاباتی در دسترسی به اطلاعات از شکایات انتخاباتی و نظارت از پروسه‌های رسیده‌گی به این شکایات محدود شده‌است.

وی تأکید می‌ورزد که اگر کمیشنران تازه بی‌طرف و کار آز موده نباشند و کارشان را با امانت داری انجام ندهند، مردم افغانستان انتخابات مملو از تقلب را شاهد خواهند بود و باورمندی به این پروسه نیز از میان خواهد رفت.

گزارش: نظیفه محبوبی