تیفا: آماده‌گی های لازم برای برگزاری انتخابات وجود ندارد

یافته‌های بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا نشان می‌دهد که با موجودیت مشکلات در بخش‌های تخنیکی، سیاسی و امنیتی آماده‌گی لازم برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها از سوی حکومت و کمیسیون‌های انتخاباتی وجود ندارد.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس این بنیاد به روز شنبه در یک نشست خبری کار های انجام شده از سوی حکومت و کمیسیون‌های انتخاباتی را به انتقاد گرفته و از عدم همکاری حکومت با کمیسیون و کُندی کار کمیسیون‌های انتخاباتی ابراز نگرانی کرد.

محمد نعیم ایوب زاده

وی افزود:

"عامل عدم آماده‌گی کم کاری کمیسیون است که نتوانسته به صورت درست آن رهبری مدیریت کند، سهل انگاری و وقت کشی و سیاست‌های غلط انتخاباتی از آدرس حکومت است و تا جای هم کم توجهی تعدادی از بازیگران جامعه جهانی می‌باشد، حکومت اراده رفتن به طرف یک انتخابات شفاف را ندارد"

آقای ایوب زاده گفت که برخی افراد، حلقات و حتی استخبارات برخی کشورها تلاش دارند تا انتخابات را به بحران برده و یا آن را مهندسی کنند که به گفته وی باید جلو این کار گرفته شود.

این بنیاد، عملی نشدن اصلاحات انتخاباتی و دخالت از سوی حکومت، رعایت نشدن تقویم انتخاباتی، تأخیر در فهرست کاندیدان، کمرنگ بودن آگاهی عامه در پروسه ثبت نام رأی دهنده‌گان از سوی کمیسیون، فروش استیکرها، مداخله زورمندان و کمبود کارمندان زن را از چالش‌های بزرگ می‌داند.

مشکلات انتخابات غزنی، تأخیر در معرفی کمیشنران کمیسیون شکایات انتخاباتی، درست نبودن دیتابس، نقض قانون انتخابات از سوی کمیسیون نگرانی‌های دیگر بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا را تشکیل می‌دهد.

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات در ماه حمل سال جاری تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را ۲۸میزان اعلام کرد.

از سوی هم اخیراً شماری از احزاب سیاسی در کشور خواهان حزبی شدن سیستم انتخاباتی شده و گفتند که آنان طرح‌شان را در این خصوص با ریاست جمهوری، کمیسیون مستقل انتخابات، یوناما و دیگر نهاد‌ها شریک ساخته اند.

این طرح به روز پنجشنبه از سوی ائتلاف بزرگ ملی افغانستان مورد حمایت قرار گرفت و اعضای این ائتلاف تاکید بر عملی شدن طرح احزاب شدند.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان هر چند این طرح را بر حق خوانده و می‌گوید که یک سال قبل با کمیسیون شریک شده بود که به آن توجه نشد، اما تأکید می‌کند که در حال حاضر فرصت اندک بوده و مطابق نیازمندی زمان نیست.

در این حال امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت می‌گوید حکومت اراده جدی برای برگزاری آن داشته و تلاش‌ها برای تأمین امنیت و بودجه انتخابات ادامه دارد.

از سوی هم عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات نیز در صحبت با رادیو آزادی با رد انتقاد‌های تیفا از اتخاذ آماده‌گی‌های لازم کمیسیون در خصوص برگزاری انتخابات اطمینان می‌دهد.

وی افزود:

"کمیسیون مستقل انتخابات از لحاظ اتخاذ آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات کاملاً آماده است و انتخابات را در ۲۸ میزان برگزار می‌کند و هیچ نوع چالش در بخش آماده‌گی برگزاری انتخابات وجود ندارد"

وی تأکید می‌کند نهادهای که در مورد کارکرد کمیسیون انتقاد می‌کنند باید آنرا با اسناد ارائه کنند تا اذهان عامه را مغشوش نسازند.

در عین حال بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا پیشنهاد می‌کند که برای برگزاری انتخابات شفاف در کشور باید تقویم انتخاباتی از سوی نهاد‌های ذیدخل در انتخابات رعایت شده، در امور تدوین طرزالعمل‌ها و مقررات با احزاب و نهاد‌های جامعه مدنی مشوره شده، جلسات کمیسیون‌ها علنی برگزار گردد تا شفافیت تأمین شود.

جاوید حسن زاده