پیشنهاد تأخیر در برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی، ارائه شده است

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، عدم موجودیت کاندیدان زن و نواقص در معیار ها برای نامزدی شوراهای ولسوالی، سبب شده که این کمیسون تأخیر انتخابات شوراهای ولسوالی را پیشنهاد کند.

سید حفظ‌الله هاشمی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان شام دیروز به رادیو آزادی گفت، کمیسیون این پیشنهاد را بر اساس ماده ۱۰۴ قانون به کمیته مربوطه کرده است تا در مورد تصمیم گرفته شود.

در این کمیته، معاون شورای امنیت، رؤسای هر دو مجلس شورا، لوی سارنوال، قاضی‌القضات و رئیس کمیته نظارت از قانون اساسی، عضویت دارند.

این کمیته بر اساس قانون صلاحیت دارد که در حالت اضطرار انتخابات را تا چهار ماه دیگر به تعویق اندازد.

سید حفظ الله هاشمی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

معلوم نیست که این کمیته چه زمانی در مورد برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی تصمیم می‌گیرد، اما حفیظ‌الله هاشمی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات روی عواملی صحبت کرد که آن‌ها چرا این پیشنهاد را ارائه کرده اند.

آقای هاشمی افزود:

"در اکثر ولسوالی‌ها کاندیدان بر اساس معیار های تعیین شده پیدا نشد، به خصوص برای قشر اناث، در برخی از ولسوالی‌ها کاندیدان مرد مساوی به تعداد کرسی‌ها بود که جای برای رقابت نبود و در برخی ولسوالی‌ها اصلاً کسی برای کاندید شدن حاضر نبود. به هر حال، عواملی به وجود آمد که انتخابات شوراهای ولسوالی را غیر ممکن ساخت. بناء ما مجبور شدیم که آن را به کمیتۀ مربوط پیشنهاد کنیم."

پیش از این کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز در مورد امتیازات و صلاحیت‌های نا معلوم اعضای شورای ولسوالی و همچنان کمبود کاندیدان زن، ابراز نگرانی کرده بود.

اما سخنگوی کمیسون مستقل انتخابات می‌گوید، هرچند اعضای شوراهای ولسوالی از امتیازاتی از قبیل عضویت در لویه جرگه و انتخاب یکی از آن‌ها در هر ولایت در مجلس سنا، برخوردار بودند، اما آن‌ها مانند اعضای شورای ولایتی دارای حقوق نبوده و امنیت‌شان تأمین نمی‌شد.

یکی از خلا های دیگر این است که شوراهای ولسوالی‌ها قانونی برای چگونگی تنظیم فعالیت‌های شان ندارند.

برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی بنا بر عوامل گوناگون از سال ۲۰۱۴ میلادی به این‌سو، به تعویق افتاده است.

سید حفظ‌الله هاشمی سخنگوی کمیسون مستقل انتخابات در ادامه در مورد اینکه چرا کمیسیون نتوانست برای انتخابات شوراهای ولسوالی کاندید پیدا کند، گفت:

"از یک طرف، سنتی بودن جامعه، تهدید های امنیتی، تعیین سند فراغت از صنف دوازده به اعضای شوراهای ولسوالی در قانون و از طرف دیگر، تبلیغاتی در مورد اینکه اعضای شوراهای ولسوالی کدام امتیازاتی ندارند. این همه عوامل بودند که علاقه‌مندی به کاندید شدن در انتخابات شوراهای ولسوالی را کم ساخت."

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، در ۱۲۰ ولسوالی افغانستان حتی یک زن هم خود را به شورای ولسوالی‌ها کاندید نکرده بود.

در ۱۲۰ ولسوالی افغانستان حتی یک زن هم خود را برای شورای ولسوالی کاندید نکرده بود.

برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی بنا بر عوامل گوناگون از سال ۲۰۱۴ میلادی به این‌سو، به تعویق افتاده و جامعه بین‌المللی در این مدت به تکرار برای برگزاری این انتخابات تأکید کرده است.

انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی در ۲۸ م ماه میزان امسال برگزاری می‌شود.