تبصرۀ روزنامه‌های کابل در مورد انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها!

روزنامه‌های چاپ امروز کابل مطالب و سرمقاله‌های شان‌را بیشتر روی انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها نوشته اند.

  • ویسا ​

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش نوشته است که حالا آوازه‌های وجود دارد که حکومت می‌خواهد همانند تأخیر در انتخابات ولایت غزنی، انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها نیز به تأخیر بیفتد.

در سرمقاله آمده است که ظاهراً دلایل زیادی برای این کار وجود دارد، اما به باور روزنامه هرگاه حکومت و کمیسیون به راستی این تصمیم را گرفته باشند، باز حتمی قصه‌های دیگری را در عقب خود دارد.

سرمقاله نویس می‌نویسد که در این شک وجود ندارد که حکومت تا حال عملاً بر نصف افغانستان یعنی بیشتر مناطقی کنترول ندارد که پروسه ملی مثل انتخابات در آن‌جا عملی گردد، اما به‌گفته وی مشکلات امنیتی دلایل و بهانۀ برای به تأخیر افتادن انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها شده می‌تواند.

در سرمقاله به عوامل دیگری نیز اشاره و نوشته شده است که هرگاه به تأخیر افتادن و لغو انتخابات شوراهای ولسوالی جدی باشد پس به اطمینان گفته می‌توانیم که این هم همانند دیگر فیصله‌ها برنامه تحمیل شده بالای حکومت و کمیسیون می‌باشد.

به‌خاطریکه به باور سرمقاله نویس به همان اندازه که توقع مردم از لویه جرگه به‌خاطر حل مشکلات و گرفتن تصمیم ملی می‌رود به همان اندازه خارجی‌ها از آن ترس دارند.

  • انیس

روزنامه دولتی انیس در سرمقاله‌اش در مورد انتخابات نوشته است که اولین نشست چهار جانبه حکومت، کمیسیون‌های انتخاباتی، نماینده‌گان احزاب و جامعه جهانی به رهنمایی رئیس جمهور غنی و به رهبری سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری برگزار گردید.

در سرمقاله آمده است که طرح احزاب سیاسی در مورد انتخابات در این نشست در حالی مورد غور قرار می‌گیرد که اخیراً در کنار دیگر مسایل این خواست از طرف آن‌ها هم مطرح شده بود که روند ثبت نام باطل اعلام شده و انتخابات با سیستم بایومتریک برگزار شود که کمیسیون آن‌را در این زمان اندک ناممکن خوانده بود.

در سرمقاله در مورد نتیجه نشست دیروز جزئیات داده نشده‌است، اما در آن آمده‌است که معاون دوم رئیس جمهور در صحبت‌هایش گفته است که برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه خواست تمام مردم افغانستان بوده حکومت آماده است تا طرح احزاب را ارزیابی کند.

سرخط در سرمقاله‌اش در این مورد نوشته است که کاندیدان به چنگ قانون برابر شده‌اند.

در ادامۀ سرمقاله آمده‌است که باز هم افراد مسلح خودسر، زورمندان، قوماندانان فعلی و سابقه، مافیای زمین و افراد دخیل در فساد به مانند ۱۴ سال گذشته یک بار دیگر برای انتخابات ایستاده‌اند.

اما به باور روزنامه بیداری ملت و اراده عملی ساختن قانون از سوی رئیس جمهور کشور در انتخابات آینده بخش بزرگ از این‌ها را با چالش روبه‌رو کرده و آن‌ها را در مورد آیندۀشان نگران ساخته است.