تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی ماه حمل آینده تعیین شد

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، موعد برگزاری انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری را نهایی ساخته است.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، در نشست دیروز فیصله گردید که انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در بهار سال آیندۀ هجری شمسی، به تاریخ ۳۱ ماه حمل برگزار شود.

انتخابات شورا های ولایتی گذشته هم با انتخابات ریاست جمهوری یکجا برگزار شده بود.

سید حفیظ الله هاشمی عضو و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

سید حفیظ‌الله هاشمی شام دیروز به رادیو آزادی گفت:

"کمیسیون فیصله کرد که انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی در بهار سال آینده در سی و یکم ماه حمل برگزار شود."

هرچند دورۀ کار اعضای شورا های ولایتی در ماه عقرب سال جاری هجری شمسی به پایان می‌رسد، اما سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید با در نظرداشت امکانات مالی و تخنیکی، کمیسیون فیصله کرد که انتخابات شوراهای ولایتی هم با انتخابات ریاست جمهوری همزمان برگزار شود.

هشت ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان باقی مانده است.

​بر اساس تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات، هشت ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی مانده است.

  • سؤال در اینجاست که آیا کمیسیون مستقل انتخابات که به‌خاطر برگزاری انتخابات ولسی جرگه با انتقادات روبه‌رو می‌باشد، در چند ماه آینده می‌تواند انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند؟

سید حفظ‌الله هاشمی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در پاسخ می‌گوید، یک سلسله آمادگی‌ها برای انتخابات ولسی جرگه در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز کمک کرده می‌تواند.

وی افزود:

"بزرگترین کار که برای انتخابات آینده افغانستان به کار می‌آید، تهیۀ فهرست افراد واجدان شرایط رأی دهی است که ما برای اولین بار آن را تهیه کرده ایم."

به‌گفتۀ سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، آن‌ها مطمئن هستند که امور مربوط به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را تا زمان معین آن تکمیل کنند.

هرچند، احزاب و اشخاص در بارۀ نامزدان مشخص‌شان در انتخابات ریاست جمهوری چیزی نگفته اند، ولی از ایجاد ائتلاف سیاسی زیر نام " ائتلاف بزرگ ملی" در این اواخر و نشست و برخاست سیاستمداران افغان معلوم می‌شود که گروه‌های سیاسی مختلف از همین حالا برای اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری آینده، آمادگی می‌گیرند.

احزاب و ائتلاف های سیاسی در افغانستان خود را برای مبارزات انتخاباتی آماده می کنند

گمان‌ها بر این است که انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، شاهد رقابت‌ها بین گروه‌ها و چهره‌های سیاسی مختلف به‌شمول رئیس جمهور اشرف غنی، خواهد بود.

نا امنی‌های گسترده در کشور، مشکلات مالی و تخنیکی کمیسیون مستقل انتخابات و بی‌ثباتی سیاسی بزرگ‌ترین چالش‌ها در برابر انتخابات سال آیندۀ ریاست جمهوری افغانستان خواهد بود.