کمیسیون انتخابات: کمیسیون شکایات باید نتایج بررسی‌هایش را بزودی بفرستید

کمیسیون مستقل انتخابات چشم به راه نتایج نهایی بررسی‌ها و فهرست نهایی نامزدان ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی است و تأکید می‌ورزد که تأخیر در فرستادن این نتایج کارهای آنان را با چالش هایی به همراه خواهد ساخت.

ذبیح الله سادات معاون سخنگوی این کمیسیون روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، برای آن‌که کمیسیون مستقل انتخابات کارهایش را به صورت منظم و به وقت آن انجام داده بتواند، نیاز است تا نتیجه‌ نهایی بررسی‌ها و فهرست نهایی نامزدان ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها برای آنان فرستاده شود.

وی افزود:

"خواست ما از کمیسیون شکایات انتخاباتی این است که هر چه زودتر که می‌شود لیست نهایی را با ما شریک سازند تا ما بتوانیم آنرا به وقت و زمان اعلام کنیم، این لیست که نزد ما می‌آید نیز به وقت نیاز است تا بتوانیم قرعه کشی کنیم و پروسه‌های آنرا عملی سازیم تا شفافیت این پروسه بیشتر تضمین گردد، تا دیگر کسی شکایت نداشته باشد."

بربنیاد زمان بندی انتخاباتی، پنج‌شنبه هفته گذشته باید نتایج نهایی بررسی‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی اعلام می‌شد.

حال کمیسیون شکایات انتخاباتی دلیل این تأخیر را بر دوش مسئولان کمیسیون انتخابات می‌گذارد.

به گفته این کمیسیون، آنان تا کنون از میان نزدیک به ۸۰۰ شکایت، بیش از ۱۰۰ شکایت را بررسی کرده‌اند و اعلام نهایی نتایج آن مسئولیت کمیسیون مستقل انتخابات است.

با این وصف گزارش‌هایی‌که از حذف نام‌های برخی از نامزدان احتمالی ولسی جرگه پخش شده‌اند در چند روز گذشته اعتراض هایی را از این نامزدان به همراه دارد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته‌است که فیصله‌هایش بر بنیاد اسناد و شواهد و به گونه بی‌طرفانه و مستقلانه بوده‌است و زورمندان را از شانه‌ها مردم پائین خواهند آورد.

با این همه شماری از ناظران انتخابات، کمیسیون مستقل انتخابات را به کندکاری و ناتوانی‌ها متهم می‌کنند.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف می‌گوید، کمیسیون مستقل انتخابات فهرست نامزدان احتمالی را با تأخیر به کمیسیون شکایات انتخاباتی فرستاده‌است و اکنون نباید بالای این کمیسیون فشار وارد سازد.

نعیم ایوب زاده

وی می‌گوید:

"مشکل اصلی از کمیسیون مستقل انتخابات است زیرا این کمیسیون مطابق جدول زمانی کارهایش را نتوانست و بسیار ناوقت فهرست نامزدان را به کمیسیون شکایات انتخاباتی فرستادند، بدون شک کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی نیز به زمان نیاز دارد بدون شک نقض جدول زمانی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات تأثیرات منفی بر بقیه مراحل دارد وقتی کمیسیون این را مطرح می‌کند در حقیقت چالش‌های خود را برملا می‌سازد."

آقای ایوب زاده می‌گوید کمیسیون شکایات انتخاباتی به وقت بسیار نیاز دارد تا به دقت کامل به شکایت‌های انتخاباتی رسیدگی کند .

وی می‌گوید فشار برای فرستادن نتیجه‌ نهایی بررسی‌ها و فهرست نهایی نامزدان ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به کارهای کمیسیون شکایات انتخاباتی و عدالت انتخاباتی تأثیر خواهد گذاشت.

نظیفه محبوبی