نهاد‌های جامعه مدنی: زورمندان به نحو کمیسیون انتخابات را گروگان گرفته اند

شماری از نهاد‌های جامعه مدنی افغانستان ادعا می‌کنند که برخی احزاب سیاسی و زورمندان به نحو کمیسیون مستقل انتخابات را در گرو خود قرار داده‌اند.

برخی نهاد‌های جامعه مدنی افغانستان ادعا می‌کنند، شماری احزاب سیاسی و زورمندان می‌خواهند تا با گروگان گرفتن پروسه انتخابات یک نوع فشار غیر مستقیم بالای حکومت وارد نمایند تا به خواسته‌های نامشروع‌‌شان دست یابند.

آنان روز پنجشنبه «۱۸ اسد ۱۳۹» در یک نشست خبری در کابل گفتند، خواست نسل جوان برگزاری یک انتخابات شفاف و به موقع می‌باشد و باید کمیسیون از مداخله احزاب سیاسی و زورمندان در این پروسه جلوگیری نماید.

سید جواد سلطانی رئیس روند جوانان اصلاح‌طلب افغانستان می‌گوید:

"خواست مردم افغانستان به‌خصوص نسل جوان اینست که آن اشخاص افراد گروه‌ها و احزاب که در برابر پروسه انتخابات پافشاری می‌کنند و می‌خواهند پروسه را به نحو در گروه خود قرار دهند ما ایستاده‌گی می‌کنیم، بخاطریکه انتخابات سرنوشت‌ساز در افغانستان است. ما نمی‌خواهیم این پروسه مختل شده و تحت تأثیر افراد زورمند قرار گیرد."

آقای سلطانی می‌گوید، اگر به خواست‌های آنان رسیده‌گی نشود، آن‌ها نشست‌های وسیع‌‌تر را در کابل راه اندازی می‌کنند.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که حدود ۱۰ روز قبل شماری احزاب و جریان‌های سیاسی معترض با کمیسیون مستقل انتخابات نشست داشته و در آن بار دیگر خواهان تغییر نظام نتخاباتی و نظارت احزاب از روند‌های انتخاباتی شدند، اما آن نشست بدون نتیجه پایان یافت.

پیش از آن نیز این احزاب رقم ۹ میلیون ثبت نام کننده را خیالی خوانده و گفته‌ اند که اگر روند ثبت نام باطل اعلام نگردد و نظام انتخاباتی تغییر نکند، آنان حتی از برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها جلوگیری خواهند کرد.

این در حالیست که رئیس جمهور غنی نیز به این احزاب هشدار داده که خاموشی‌اش به معنی ناتوانی وی نبوده و سرنوشت یک ملت را یک قشر تعیین کرده نمی‌تواند.

از سوی هم سید حفیظ‌الله هاشمی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در صحبت با رادیو آزادی گفت، این کمیسیون در برابر افراد زورمند و احزاب ایستاده‌گی کرده و انتخابات را در زمان معین آن برگزار می‌کند.

سید حفیظ‌الله هاشمی

او افزود:

"ما فقط به مشوره‌ها و طرح‌های سالم همه‌گی گوش می‌دهیم، اما اضافه از این کمیسیون مستقل انتخابات مستقل است و به مسئولیت خود تصمیم گرفته و کار می‌کند، به هیچ وجه و به هیچ عنوان هیچ فردی در کار کمیسیون مداخله نمی‌کند و این اجازه برای هیچ‌کسی داده نخواهد شد."

در عین حال محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس "تیفا" یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید، احزاب سیاسی حق اعتراض در پروسۀ انتخابات را دارند، اما هیچ‌گاه این احزاب کمیسیون را در گرو خود قرار نداده و به‌گفته وی این وظیفۀ کمیسیون است که انتخابات را در زمان معین آن برگزار کند.

گزارش: فرشته ندا