تبصره شماری از روزنامه‌های کابل در مورد حمله طالبان بالای شهر غزنی

شهر غزنی

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بر علاوه چاپ سایر موضوعات سیاسی، امنیتی و اجتماعی بیشتر روی حمله طالبان بالای شهر غزنی و ادامه بحث‌های احزاب سیاسی در مورد انتخابات پرداخته‌اند.

ویسا

روزنامه ویسا نوشته که حمله از چهار سمت بالای شهر غرنی و شکستاندن کمربند امنیتی از سوی طالبان این را نشان داد که طالبان یک گروه قدرتمند هستند.

در ادامه گفته شده که سرکوب داعش در ولایت جوزجان از سوی طالبان، آماده‌گی طالبان برای مقابله با داعش در ولایت ننگرهار و بالاخره حمله دیروز بالای شهر غزنی نشان می‌دهد که طالبان توان این را دارند تا معادله جنگ در افغانستان را تغییر بدهند.

روزنامه نوشته که حمله بالای شهر غزنی در حالی صورت گرفته که معاون وزارت خارجه امریکا در قطر با نماینده‌گان طالبان در مورد صلح گفتگو نموده‌است.

روزنامه در ادامه از قول راین کراکر سفیر پیشین امریکا در افغانستان نوشته که گفتگو مستقیم طالبان با امریکا از مشروعیت حکومت افغانستان می‌کاهد.

سرخط

روزنامه سرخط نوشته که غزنی از گذشته سقوط کرده بود چون بسیاری از ولسوالی‌های این ولایت به دست طالبان است و حکومت در آن ساحات حاکمیت ندارد.

روزنامه در ادامه نگاشته‌است که بنابر توطیه‌های برخی از حلقات وضعیت برخی از ساحات رو به وخامت رفته‌است و کسانی به مثابه مسئولین امنیتی توظیف گردیده‌اند که هیچ دانش مسلکی ندارند و یا هم عمداً ساحات را به طالبان واگذار می‌نمایند.

به باور نویسنده، در هر ولایتی‌که همه چیز متوقف باشد، نیاز به سقوط نیست و طالبان به ناحق حمله کردند چون هر آنچه که می‌خواستند در این و لایت انجام داده می‌توانستند.

در اخیر روزنامه نوشته که اگر در مورد این ولایت توجه نشود بر علاوه این ولایت، ولایت‌های بامیان، میدان وردک، پکتیا و زابل هم سقوط خواهند کرد و تهدیدات بالای کابل هم افزایش خواهد یافت.

حمله بالای شهر غزنی در زمانی صورت گرفت که در کابل برخی از احزاب سیاسی از تشکیل یک هیئت ملی سخن می‌زنند.

دنیا

روزنامه دنیا نوشته که احزاب و جریان‌های سیاسی بعد از یک نشست که روز جمعه داشتند اعلامیه‌یی را نشر نمودند که در آن از حکومت و جامعه بین‌المللی خواسته شده تا از این هیئت ملی حمایت نمایند.

در اعلامیه از طالبان هم خواسته شده تا به صدای صلح خواهانه مردم افغانستان لبیک بگویند.

روزنامه از قول این احزاب نوشته که اگر بخاطر شفافیت در انتخابات اقدام نشود، آنان بخاطر جلوگیر ی از برگزاری انتخابات پُر از تقلب دست به اقدامات مدنی خواهند زد، و به حکومت دو هفته وقت داده‌اند تا در قسمت شفافیت انتخابات به خواست‌های آنان جواب مثبت بدهد.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی از قول همین احزاب نوشته که رهبری حکومت برای برگزاری انتخابات اراده سیاسی ندارد.

در ادامه گفته شده که این احزاب هم‌چنان خواسته‌اند تا رأی‌دهی به اساس سیستم بایومتریک صورت بیگیرد و جامعه جهانی بخاطر برگزاری یک انتخابات شفاف از مردم افغانستان حمایت نمایند.

روزنامه نوشته که این خواست از سوی احزاب در حالی مطرح می‌شود که حکومت و کمیسیون انتخابات ثبت نام برای رأی‌دهی به سیستم بایومتریک برای انتخابات پیشرو را رد نموده‌اند.