نیویارک تایمز: چرا غزنی برای حکومت افغانستان و نیرو های امریکایی اهمیت دارد؟

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز در آغاز مقاله‌اش می‌پرسد که چرا غزنی برای حکومت افغانستان و نیرو های امریکایی اهمیت دارد؟

به نوشتۀ روزنامه، هجوم طالبان مسلح بر شهر غزنی که حدود ۱۵۰ کیلومتر با کابل فاصله دارد در واقع نشان می‌دهد که با وجود هزاران کشته و صد ها میلیارد دالر مصرف از سوی امریکا، شورشیان نه‌تنها شکست نخورده اند، بلکه قوی‌تر شده اند.

نیویارک تایمز می‌نویسد، باشنده‌ها و مقام‌های محلی غزنی برای ماه‌ها هشدار داده بودند که طالبان شهر را در محاصره گرفته اند و می‌خواهند علاوه بر این شهر بالای شاهراه و جاده‌ها تسلط داشته باشند.

نماینده‌های غزنی و مردم محل از ماه‌ها به این طرف هشدار می‌دادند که طالبان در نظر دارند تا اعمال تخریبی را انجام دهند.

روزنامه به نقل از مقام‌های افغان نوشته که در میان بیش از یک هزار تن که صبح جمعه بالای شهر غزنی حمله کردند، شورشیان خارجی به‌شمول پاکستانی‌ها، چچنی‌ها و افراد مرتبط با شبکه القاعده نیز شامل اند.

به استدلال نیویارک تایمز، بار نخست هم نیست که طالبان مسلح بالای یک شهر بزرگ افغانستان هجوم می‌برند، اما به نوشته روزنامه، غزنی خیلی اهمیت به خاطر نزدیکی‌اش با کابل دارد و از سوی دیگر در نزدیکی شاهراۀ واقع شده که پایتخت را به ولایت‌های جنوب و غربی افغانستان وصل می‌سازد.

نیویارک تایمز: شورشیان خارجی به‌شمول پاکستانی‌ها، چچنی ها و و افراد مرتبط با شبکه القاعده نیز در حمله به غزنی حضور دارند

روزنامه به نقل از رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان هم نوشته که گفته است: غزنی به خاطری اهمیت دارد که با ولایت های هم مرز با مناطق قبایلی پاکستان سرحد مشترک دارد و از این مناطق شورشیان به پاکستان رفت و آمد دارند.

نیویارک تایمز در ادامه نوشته که کنترول داشتن طالبان بر غزنی شاید احتمال را زیاد سازد که این گروه میخواهد در نزدیکی کابل حضور فعال داشته باشد.

  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست نوشته که صد ها سرباز تازه نفس افغان در شهر غزنی جابجا شده اند.

طالبان مسلح صبح جمعه از چهار استقامت بالای این شهر ستراتیژیک که ۲۷۰ هزار تن جمعیت دارد، حمله کردند و چند منطقه را گرفتند.

نیروها های امنیتی افغان در شهر و مناطق اطراف غزنی مستقر شده اند

واشنگتن پُست نوشته است، این حمله هنگامی صورت می‌گیرد که نماینده‌ها و باشنده‌های ولایت غزنی هشدار داده بودند که شمار شورشیان در اطراف شهر افزایش یافته است.

به باور روزنامه، هزاران غیر نظامی در جنگ گیر مانده اند که شمار زیاد آن‌ها با کمبود مواد غذایی و آب آشامیدنی روبه‌رو اند.

همچنان برق در شهر غزنی قطع است و شبکه‌های مخابراتی هم کار نمی‌کنند.

باشنده‌های غزنی با مشکلات جدی چون نبود آب آشامیدنی، مواد خوراکه و نبود خدمات صحی روبه‌رو هستند.

در ادامه مقاله آمده که شورشیان در بسیاری مناطق ماین‌گذاری کرده اند و آن‌سو از هوا طیاره‌های امریکایی به بمباران ادامه می‌دهند که در نتیجه مردم به سایر مناطق رفته نمی‌توانند.

سخنگوی نیرو های امریکایی: غزنی در کنترول حکومت افغانستان است، تهدید سقوط این شهر وجود ندارد.

​واشنگتن پُست به نقل از نیرو های امریکایی در کابل نوشته که در سه روز نخست جنگ غزنی ۱۴۰ شورشی در نتیجۀ بمباران هوایی کشته شده اند.

روزنامه به نقل از مارتین اوو دانیال سخنگوی نیرو های امریکایی نوشته که روز دوشنبه گفت، غزنی در کنترول حکومت افغانستان است، تهدید سقوط این شهر وجود ندارد و طالبان منزوی در برخی از مناطق گیر مانده اند.