برخی وکلا: حکومت در جلوگیری از درگیرئ شهر غزنی ضعیف عمل کرده‌است

برخی از نماینده‌گان ولایت غزنی در ولسی جرگه می‌گویند در کنار مداخله پاکستان در جنگ شهر غزنی حکومت نیز در جلوگیری از این درگیری بسیار ضعیف عمل کرده‌است.

آن‌ها می‌گویند هر چند پاکستان دشمن آشکار مردم افغانستان است و در جنگ شهر غزنی دست داشته‌است اما تاکید دارند که حکومت نیز وظیفه خود را به صورت درست آن در جلوگیری از رویداد این ولایت انجام نداده‌است.

بیشتر در این باره: باشنده‌گان غزنی می‌گویند با فاجعه بزرگ انسانی مواجه اند

علی اکبر قاسمی عضو کمیسیون امور دفاعی و نماینده مردم غزنی در این جرگه روز شنبه به رادیو آزادی گفت که با وجود اطلاعات قبلی که با مقامات حکومت شریک ساخته بودند اما باز هم در قسمت غزنی توجه جدی نشده‌است.

او افزود:

"ما تأیید می‌کنیم که ضعف بسیار بزرگ بوده که منجر به خرابی غزنی و منجر به کشته شدن صدها جوان که سرمایه‌های اساسی این مردم بوده شده‌است اما داخله پاکستان هم از آفتاب کرده روشن بوده‌است."

این در حالیست که رئیس جمهور محمد اشرف غنی روز جمعه در غزنی گفت که مقامات پاکستانی برخی تعهدات کتبی را با افغانستان امضأ کرده‌اند که بر مبنای آن پاکستان باید در زمینه تأمین صلح در افغانستان تلاش کند، اما این تعهدات عملی نشده‌است.

بیشتر در این باره: رئیس جمهور غنی : پاکستان به آتش جنگ در افغانستان دامن میزند

رئیس جمهور غنی که پس از یک هفته جنگ و درگیری وارد ولایت غزنی گردید از حکومت پاکستان خواستار توضیحات در مورد جنگ در افغانستان و حضور پاکستانی‌های مسلح در جنگ غزنی شده‌است.

محمد اشرف غنی روز جمعه به ولایت غزنی سفر کرده بود.

از سوی هم طارق شاه بهرامی وزیر دفاع افغانستان در جریان هفته گذشته گفت که در جنگ غزنی بر علاوه طالبان، پاکستانی‌ها، عرب‌ها و چچنیایی‌ها نیز شامل بوده‌اند.

شهر غزنی یک هفته قبل از سوی طالبان مسلح مورد حمله قرار گرفته و بخش‌های بیشتر آن به ویرانه مُبدل گردیده و در ضمن تلفات نیز به نیرو های امنیتی، طالبان مسلح و افراد ملکی وارد گردید.

وزارت خارجۀ پاکستان، گزارش‌های را رد کرد که گویا اجساد شماری از جنگجویان کشته شده در ولایت غزنی افغانستان، به آن کشور منتقل شده‌اند.

محمد فیصل، سخنگوی آن وزارت روز پنج‌شنبه گذشته در اسلام آباد به خبرنگاران گفت، هیچ ثبوتی به دست نیامده که اجساد از غزنی به پاکستان انتقال داده شده باشند و ما این اتهامات بی‌بنیاد را رد می‌کنیم.

از سوی هم قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان در یک اعلامیه گفته‌است که آنان در تامین صلح در افغانستان و وعده های را که برای حکومت افغانستان در این خصوص داده اند متعهد استند.

در این حال کارشناسان نظامی افغان نیز از مداخله پاکستان در امور داخلی افغانستان و دامن زدن به جنگ در این کشور تاکید دارند اما می‌گویند که مسئول در نزد مردم حکومت افغانستان است.

Your browser doesn’t support HTML5

شهر غزنی پس از حمله طالبان

عتیق الله امرخیل یکی از این کارشناسان در مورد گفت:

"حکومت و استخبارات غفلت کرده و به این خلاص نمی‌شوند که بگویند که پاکستان مقصر است زیرا این یک بخش است اما بخش اساسی این است که چرا حکومت و نیروهای امنیتی غفلت کرده‌اند پاکستان در برابر مردم افغانستان مسئول نیست بلکه دولت افغانستان مسئول است."

آقای امرخیل می‌گوید که بخش های کشفی و استخباراتی ضعف داشته و حکومت باید در مورد ضعف‌هایش به مردم پاسخ بگوید.

در این حال غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که مطابق به دستور رئیس جمهور غنی چگونگی رویداد غزنی به صورت جدی مورد بررسی قرار گرفته و جزئیات آن پس از روشن شدن با رسانه‌ها شریک ساخته می‌شود.

گزارش: جاوید حسن زاده