حکومت افغانستان در نشست مسکو اشتراک نمی‌کند

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که برگزاری نشست‌ها در مورد افغانستان بخصوص پروسه صلح باید به رهبری حکومت افغانستان صورت گیرد.

صبغت الله احمدی سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در مورد شرکت هیئت حکومت افغانستان در نشست مسکو در ماه آینده میلادی چنین گفت:

"روند صلح از موارد حساس است و یک پروسه ملی و پروسۀ است که با تمام نهاد‌های ملی و بین‌المللی توسط رئیس صاحب جمهور و مقامات ارشد جمهوری اسلامی افغانستان مشوره شده و بعداً تصمیم گرفته شده‌است باید هر چیز در مورد روند صلح به محوریت و رهبری دولت جمهوری اسلامی افغانستان باشد و ما در نشست مسکو شرکت نمی‌کنیم."

انتظار می‌رود در چهارم ماه سپتمبر یک نشست در مورد افغانستان در مسکو برگزار گردد، وزارت خارجه روسیه گفته‌است که در این نشست بر علاوه نماینده طالبان، روسیه، افغانستان، چین، پاکستان، ایران و هندوستان حضور خواهند داشت.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان نگفت که آیا در نشست مسکو از افغانستان دعوت شده‌است یا خیر؟

مقامات روسیه گفته‌اند که هدف این گفتگو‌ها در نشست مسکو اینست تا در پروسه مصالحه افغانستان پیشرفت صورت گیرد و در آن کشور هر چه زود که ممکن باشد، صلح تأمین گردد.

هر چند در گذشته نیز نشست‌های در مورد افغانستان در مسکو برگزار شده بود اما این بار نخست است که در این گونه نشست‌ها نماینده طالبان شرکت می‌کند.

برخی از کارشناسان سیاسی افغان می‌گویند، کشورهایی‌که اهداف‌شان در افغانستان معلوم نباشد برگزاری نشست‌ها از سوی آن کشورها بدون حضور نماینده حکومت افغانستان مفاد ندارد.

یونس فکور

یونس فکور یکی از این کارشناسان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"تا زمانی‌که با دوستان بین‌المللی ما مشوره نشده باشد، در چنین یک کشوری‌که اهداف‌اش در افغانستان معلوم نیست، نشست برگزار کردن مفاد ندارد."

آقای فکور می‌گوید که هر نشستی که در مورد افغانستان در بیرون از این کشور برگزار می‌شود باید در مشوره با حکومت افغانستان انجام شود تا فیصله‌های آن عملی باشد.

جاوید حسن زاده