واشنگتن پُست: امریکا از مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها پشتیبانی می‌کند

  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست به نشست برنامه‌ریزی شده در مسکو توجه کرده است.

روزنامه می‌نویسد، قرار است طالبان در اوایل سپتمبر به روسیه سفر کنند و در نشستی حضور یابند که هدفش بحث روی آیندۀ افغانستان و روند صلح این کشور است.

به نوشتۀ روزنامه، روسیه به ۱۱ کشور به‌شمول چین، ایران و پاکستان دعوتنامه فرستاده است تا در نشست چهارم سپتمبر برابر با سیزدهم سنبله اشتراک کنند.

روزنامه می‌نویسد، ایالات متحده سه شنبه اعلام کرد که در این نشست اشتراک نمی‌کند و از مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها پشتیبانی می‌کند.

قرار است نماینده‌گان طالبان در اوایل سپتمبر به مسکو سفر کنند.

وزارت خارجۀ افغانستان نیز به روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان در نشست مسکو شرکت نمی‌کند.

واشنگتن پُست می‌نویسد، شماری از کشورها به‌شمول ترکیه، امریکا و عربستان سعودی از چند سال به این‌سو با طالبان پنهانی مذاکره کرده اند تا به جنگ افغانستان پایان داده شود.

واشنگتن پُست: شماری از کشورها به‌شمول ترکیه، امریکا و عربستان سعودی از چند سال به این‌سو با طالبان پنهانی مذاکره کرده اند.

​به نوشتۀ روزنامه، مسکو ترس دارد که مبادا با گسترش حضور داعش در افغانستان خشونت‌ها از این کشور به ترکمنستان، ازبکستان و تاجکستان که با روسیه روابط نزدیک دارند، سرایت کند.

روزنامه می‌نویسد، این ترس زمانی ماه گذشته بیشتر احساس شد که داعش چهار جهانگرد بایسکل‌سوار به‌شمول دو امریکایی را در تاجکستان کشت.

  • روزنامۀ گاردین

نشست برنامه‌ریزی شدۀ مسکو توجه روزنامۀ گاردین را نیز به خود جلب کرده است.

روزنامه می‌نویسد، این نخستین بار خواهد بود که طالبان به‌گونۀ علنی در یک نشست منطقه‌ای اشتراک می‌کنند.

در ادامه آمده است که از طالبان برای اشتراک در دور قبلی مذاکرات در روسیه سال گذشته نیز دعوت شده بود، اما آن‌ها اشتراک نکردند.

گاردین نوشته است که نشست مسکو در حالی برنامه‌ریزی شده که خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته است.

روزنامه گاردین نوشته است که اجلاس مسکو در حالی برنامه‌ریزی شده است که خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته اند.

روزنامه به تلاش حکومت افغانستان برای اجرای گفتگوهای صلح با طالبان نیز توجه کرده و نوشته است دیگر کشورها هم کوشش کرده اند تا طالبان را به میز مذاکرات بکشانند.

گاردین نوشته است، طالبان نیز تلاش‌های را در این زمینه انجام داده اند.

روزنامه به‌عنوان مثال به مسافرت هیئت طالبان در ماه‌های اخیر به ازبکستان و اندونیزیا و دیدار اعضای این گروه با دیپلومات‌های امریکایی در قطر اشاره کرده است.

گاردین نوشته است هر دو طرف نسبت به سال‌های گذشته شاید بیشتر علاقه‌مند مذاکرات باشند.