نیویارک تایمز: روشن نیست که نشست مسکو بدون حضور طرفهای دخیل چگونه انجام خواهد شد؟

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز به اعلام روز چهارشنبه طالبان در مورد اشتراک یک هیئت این گروه در نشست برنامه ریزی شده در مسکو تمرکز کرده است.

روزنامه می نویسد، پذیرفته شدن دعوت روسیه از سوی طالبان برای اشتراک در نشست چهارم سپتمبر، پس از آن صورت می گیرد که حکومت افغانستان و حامی اصلی اش، ایالات متحده، دعوت روسیه را رد کردند.

به نوشتۀ روزنامه، یک سخنگوی طالبان در پیامی به دفتر این روزنامه در کابل گفته است که رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر رهبری هیئت طالبان در مذاکرات مسکو را به دوش خواهد داشت.

طالبان به دعوت روسیه پاسخ مثبت داده و قرار است هیئت این گروه در نشست مسکو حضور بیابد

روزنامه نوشته است، روشن نیست که نشست مسکو بدون حضور تمامی طرفهای دخیل چی گونه انجام خواهد شد.

اما به نوشتۀ روزنامه، پیشی گرفتن روسیه تهدید مختل ساختن دیپلوماسی مقامهای افغان و امریکایی را بوجود آورده است.

نیویارک تایمز:روسیه و طالبان به گونۀ آشکار متحد نیستند و دلایل زیادی برای اعتماد نکردن بالای یکدیگر دارند.

روزنامه می نویسد، از ماهها به این سو این مقامها تلاشها را برای تشویق طالبان جهت اجرای گفتگوهای صلح تشدید بخشیده اند.

اما روزنامه همچنان نوشته است که روسیه و طالبان به گونۀ آشکار متحد نیستند و دلایل زیادی برای اعتماد نکردن بالای یکدیگر دارند.

  • ستارس اند سترایپس

و روزنامۀ ستارس اند سترایپس به سخنان چهارشنبه جنرال جان نیکلسن، قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان که ماموریتش به پایان رسیده اشاره کرده است.

نیکلسن گفت، که ستراتیژی امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا موثر تمام می شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا یک سال پیش این ستراتیژی را اعلام کرد.

ماموریت جنرال نیکلسن به عنوان قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان به پایان رسیده و کس دیگری به عضو وی تعیین خواهد شد

روزنامه می نویسد، دومین پیشنهاد آتش بس از سوی محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از سوی طالبان پذیرفته نشده، اما نیکلسن افزود که این پیشنهاد به آغاز یک دیالوگ سیاسی کمک می کند.

روزنامه نوشته است، جنرال نیکلسن پذیرفت که پاکستان به فراهم آوری پناهگاه برای شورشیان افغان بخصوص شبکۀ حقانی ادامه می دهد.

این جنرال امریکایی همچنان افزود که باور کامل دارد که حضورشان در افغانستان از یک رویداد دیگر مشابه به حوادث یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ جلوگیری می کند.