خوشبینی‌ها در مورد احتمال تقرر زلمی خلیلزاد بحیث نماینده خاص امریکا در افغانستان!

شماری از اعضای ولسی جرگه و کارشناسان امور بین‌المللی می‌گویند که با توجه به شرایط حساس کنونی در کشور به تعیین شدن زلمی خلیلزاد بحیث نماینده خاص امریکا برای افغانستان خوشبین استند.

آنان می‌گویند که خلیلزاد از گذشته‌ها به این طرف در مسایل مربوط به افغانستان دخیل بوده، با رهبران سیاسی افغان شناخت خوب داشته و می‌تواند در مسایل مهم کشور نقش بازی کند.

عبدالقادر زازی وطندوست

عبدالقادر زازی وطندوست یک عضو ولسی جرگه در مورد می‌گوید:

"ما به آمدن‌اش خوشبین استیم و آن اینست که خلیلزاد در مسئله صلح افغانستان برای افغان‌ها مهم است و هم‌چنان مشکلاتی که در داخل نظام به آنان ارتباط دارد در حل آن نقش خود را بازی خواهد کرد."

آژانس خبری رویترز به تازه‌گی از قول دو مقام امریکایی گفته‌است که ممکن مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا خلیلزاد را به حیث نماینده خاص کشورش برای افغانستان تعیین نماید.

هر چند تا حال کدام منبع مستقل این موضوع را تأیید نکرده‌است اما آژانس خبری رویترز از قول مقامات امریکایی این را نیز گفته‌است که گماشتن خلیلزاد یک اشاره تازه دیگر به طالبان است که امریکا خواهان به پایان رساندن جنگ درازمدت تاریخی خود در افغانستان می‌باشد.

زلمی خلیلزاد از سال ۲۰۰۳ الی ۲۰۰۵ میلادی به‌حیث سفیر امریکا در افغانستان و پس از آن به‌حیث سفیر آن کشور در عراق اجرای وظیفه کرده‌است.

مأموریت رسمی اخیر زلمی خلیلزاد، نماینده امریکا در ملل متحد بوده‌است.

زلمی خلیلزاد در اصل افغان بوده و یک سیاستمدار با نفوذ در امریکا شناخته می‌شود و گاه گاهی انتقاد‌های را در خصوص عدم همکاری صادقه در بخش تروریزم بر همسایه‌های افغانستان بخصوص پاکستان مطرح کرده‌است.

کارشناسان امور بین‌المللی می‌گویند از این‌که افغانستان از یک مرحله حساس می‌گذرد، تعیین زلمی خلیلزاد یک اقدام‌ بجا می‌باشد.

زلمی خلیلزاد

مشتاق رحیم یکی از این کارشناسان می‌گوید موقف واضح و قاطع زلمی خلیلزاد در برابر پاکستان و داشتن روابط خوب وی با رهبران افغان سبب می‌گردد که در مسئله صلح افغانستان نقش مهم را بازی نماید.

وی گفت:

"زلمی خلیلزاد به سیاست‌های داخل افغانستان و هم‌چنان منطقه بسیار واقف است و میان سیاست‌های صلح جویان و سیاست‌های ضد آن می‌تواند خوب تفکیک کند، وی با توجه به تمام مسایل فکرمیکند ،چیزیکه با آمدن وی دربخش صلح افغانستان مفید تمام می‌شود."

به گفته آقای رحیم ادامه جنگ جاری در افغانستان به نفع هیچ‌کس نبوده و زلمی خلیلزاد می‌تواند در به پایان رساندن این جنگ نقش مهم و سرنوشت ساز را بازی نماید.

جاوید حسن زاده